Pages

24 oktober 2014

Från de ena till de andra.....

förra helgen fyllde min älskling år. Ojämnt så de var ingen stor fest :) men de flesta arvingarna var hemma med sina familjer. Så jag svängde ihop smörgåstårta, enkelt och bra och jag vet att alla gillar det. 
Jag tog krossade ostbågar runt kanterna denna gång, de lyfter verkligen upp!! Smörgåstårta är gott ibland, även för mig som vanligen inte äter bröd. 

Men innan barnen kom så var vi på "gårdsvisning" den låg jättetrevligt, med lite grannar på lagom håll, 8 km härifrån där vi bor nu. I ett av uthusen fann jag en sån läcker tapet 
Nja kanske som fondvägg.. inte redigt rätt färg här hos mig. Men nog liknar väl dagens taper de som man hade på 70-talet. Ibland känns de som allt kommer tillbaka. 

Gården var lockande men, nää, jag gillade vårt hus extra mycket när vi kom hem igen. De var en hel del att göra i de huset, så var de fruktansvärt stort. Men vinner jag massa pengar så lägger jag ett bud :) 

Hur ofta får man vanliga brev på posten? Inte ofta men ska de med små saker så går de ju inte skicka via nätet, fast de vore ju lite häftigt om de funkade. Kanske i framtiden :) 

Hur som jag fick ett brev i veckan från min bloggvän  AnnaKK 

Jag fick små påsar med fröer för att kunna så olika chilisorter och tips o råd om själva såningen. De ska bli spännande, sånt har jag aldrig sått tidigare. Lika spännande ska de bli att se om jag får ett växthus till nästa sommar. Man kan ju alltid hoppas!! På hoppet lever man länge. Tack bästa AnnaKK!! 

Jag har hört talas om att de finns ett gym i byn som vi har postnummer till. Ja vi tillhör dom. I veckan följde jag med en av mina svärdöttrar dit, hon brukar vara där och hon har samma postnummer som oss men bor långt ifrån oss och i annan kommun - de ni :) På landet kan var som helst hända :) 

Hur som de var ett fint gym och man blev precis lika trött där som på gymmen i stan. 

De hade flera olika rum, lagom mycket folk och god stämning. Så nu får de väl blir några gånger i veckan. Att slippa köra långt är skönt och  spar både tid och pengar. 

Nu knackar helg på igen. de ska visst vara lite grått och trist hela helgen. Jag har värmt upp både järnspisen och insatsen för att få värme i huset. 


för någon värme i elementen blir de inte ännu - de e för tidigt :) Jag ska lova att jag är glad för järnspisen och öppna spisen, de e en redigt bra att ha, framför allt på landet där strömmen försvinner då och då. Men också för de ger en goare värme o så är de ju lite mysigt också. Hur mycket mysfaktor är det i element ? 

Go helg!!! 





9 kommentarer:

  1. Önskar dig en fantastisk helg.

    SvaraRadera
  2. Sååå gottit med Smörgåstårta & vilket braigt tips om Ostbågaerna :)
    Ljuvligt med brasa i järnspis & öppenen spis - Njuuut/Fredagskramen fina du<3

    SvaraRadera
  3. Att ha en vespis är jättebra och jättemysigt.
    Mmmmm....jag ÄLSKAR smörgåstårta. Vad fin du har gjort.
    En jättefin helg till dig fina bloggvän.
    Kramkram

    SvaraRadera
  4. Smörgåstårtan såg riktigt god ut
    Låter spännande med ostbågar som smaksättare :-)

    Tapeten.... Inte min smak...

    Vad bra att ni hittat ett gym på nära håll som verkade bra.. Billigare o spar tid o då kanske det blir besök oftare.. Perfekt :-)

    Ha en finfin lördag!
    Kram ❤️

    SvaraRadera
  5. Så du har börjat röra på dig;-)
    Öppna spisar är mysiga och miljövänliga, så japp dom gillar jag, men vädret idag kunde jag vara utan;-)

    SvaraRadera
  6. Järnspis och sådant är bra att ha till hands...vi som bor i lägenhet kommer att frysa ihjäl om strömmen går i området..vi har ingen förberedelse alls för sådant ..fast jag har en "katastroflåda" iallafall med det nödvändigaste för tre dagar...filtar har vi ju gott om som tur är..och värmeljus.

    Köper jag hus ska jag ha åtminstone en öppen spis :)

    Ha en skön Lördagskväll.

    SvaraRadera
  7. Första bilden var ju riktigt aptitretande...den andra...ja den var också läcker på sitt sätt!! Men den måste nog passa in med resten i ett hus, inte något som jag kanske ha som förstahandsval här, men jo jag gillade den!!
    Här står all byggnation stilla, och har så gjort länge. Vi har verkligen tappat gnistan när det gäller sånt, får väl hoppas att det vänder till våren för vi har en hel del kvar att göra. Och här är värmen på sedan någon månad, annars skulle jag nog inte komma ur sängen när kroppen värker som värst. Fast vi eldar ju också, även om vi bara har en kamin i sovrummet. Och tack och lov är det sällan strömlöst här, trots att vi bor på landet.
    Ha en riktigt skön söndag vännen, nu ska jag åka till jobbet om en liten stund.
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Åh,mums med smörgåstårta, den där ser verkligen läcker ut. Vad har du för fyllning i?
    Och vet du vad avundsjuk jag blir när jag ser vedspisen. Jag har så härliga barndomsminnen från när jag satt bredvid vedspisen hos min morfar och det värmde så gott. Den var rätt stor och all mat tillagades på den och bröd bakades i ugnen.
    Där på vedlåren drack jag mitt morgonkaffe tillsammans med min morfar innan vi gick ut till korna. Så vedspisar har en speciell plats i mitt hjärta...
    Apropå hjärta, så jo jag mår bättre, om bara tröttheten kunde försvinna. Men det är säkert medicinen som gör sitt till.
    Färgerna på 70-talet minns jag väl. Grönt,orange,brunt och lejongult bla, medaljongtapeterna också, så snyggt det var tyckte man då....
    Ja allt förändrar sig, och vi också..
    Kram vännen och ha det gott♥

    SvaraRadera
  9. Smörgåstårta var länge sedan, skulle allt sitta fint.
    Vi eldar i kaminen när det behövs. Men idag har vi haft 16 grader och huset håller värmen av sig självt.

    SvaraRadera