Pages

04 december 2014

Bockarna växer

Ja nu är de juletid och då är det många bockar synliga 
både i trädgårdar och på offentlig mark. 
Jag passerar ett litet samhälle när jag kör till stan, förra året byggde man upp en jättebock där på en tomt precis intill vägen. 
De var ingen som missade honom
Här om dagen körde jag förbi och då stod årets bock på plats. 
Han var ändå större!!

Han växer för varje år. I år är han visst 11 meter hög. Ska den växa så här från år till år så är den snart långt över trätopparna och man kan se den inne från stan  :) 

En mer lagom liten bock står vid en annan vägkant . Passade på att foto honom när vi traskade förbi häromkvällen. 
En annan vacker prydnad jag ser när jag kör in mot stan är detta bedårande och  vackra träd. Jag bara älskar det och som jag alltid sagt, när jag blir stor och rik då ska jag ha så där myckt lampor i ett stort träd hår på tomten.  
Det här med ute granar verkar har gått ur tiden. Man ser en och annan men mest är det belysta träd och flaggstänger. 






13 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja ha så i mitt äppleträd! Men vi har hängt ut små lyktor i det och tänder värmeljus i, iallafall på helgen :)

    SvaraRadera
  2. Jag gillade det stora upplysta trädet, riktigt snyggt.
    Men jag avskyr det hysteriska blinkande som vissa har i trädgården, och så i alla färger också. Och sen får det inte bli FÖR mycket heller.
    Vi har en gård här som har hysteriskt mycket belysning, måste åka dit en kväll med kameran å fota så du får se.
    Skulle inte vilja betala den elräkningen efter jul.

    Bocken därimot var ju riktigt snygg, fast den stora var lite fyrkantig... =) =)

    Tjingelingen och trevlig advent från Rantamor.

    SvaraRadera
  3. Julbockar gillar jag knte speciellt mycket, men hoppas att din stora får överleva och inte går samma öde till mötet som storebror i Gävle;-)
    LED belysning i träd är helt suverän. Älskar den. Så vackert. Borde sitta kvar hela året tycker jag!

    SvaraRadera
  4. Sååå vacker år efter år ♡ ....
    Jag älskar denna tiden men....Saknar snö!!!

    /Kram pårej & ha en alldeles fantastisk dag.

    SvaraRadera
  5. Jag vill också ha ett sånt stort träd med lampor i när jag blir rik! Och det ska stå tänt året om........................Nix! Jag slutade dagen så igår. Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
  6. Oj vilken jättebock, du bor väl inte nära Gävle, hehehehe
    ha de Fia

    SvaraRadera
  7. Det gör inget,det är helt ok att läsa fel! Kram!

    SvaraRadera
  8. Det är fint med belysning i träd,men vilket jobb att få upp den snyggt. Vi har ju ett stort äppelträd. Det skulle vara maffigt att sätta belysning där, men som sagt det kostar en slant och är inte gratis.
    Jag håller med, granar med belysning i ute är inte så vanligt längre..
    Kramar**

    SvaraRadera
  9. Vilken jättebock! Trädet var riktigt fint, det är så härligt med alla fina prydnar som kommer upp nu! Kramiz

    SvaraRadera
  10. Är det nån som vet historien bakom julbocken?
    Hur hamnade den i den svenska julen?
    Min dotter frågade mej igår, när vi tog fram juldekorationerna.
    Har ingen aning...

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. De här fick jag fram när jag sökte på de Ruth:
      I Sverige förekom förr en jultradition där ungdomar gick runt bland gårdarna och framförde enklare skådespel eller sjöng julbocksvisor. En i sällskapet var alltid utklädd till bock, ibland med en mask gjord av halm, och som tack för uppträdandet fick de mat och dryck till ett gille som hölls i mellandagarna. I delar av Sverige fortlevde denna tradition fortfarande kring mitten av 1900-talet. Under 1800-talet förändrades traditionen gradvis till att personen utklädd till bock delade ut julklappar på ett sätt som föregick dagens jultomte.

      En populär lek var också att ställa in en bock av halm eller trä i smyg hos grannarna. Då gällde det för den som fått bocken att osedd lämna tillbaka den. Nuförtiden tenderar julbockens roll att inskränka sig till att vara en prydnad i närheten av granen. I Finland förekommer det fortfarande på vissa ställen att julklapparna delas ut av julbocken, joulupukki, vilket också är det finska ordet för jultomte.[1]

      Radera
  11. Ja, det var en bock som heter duga. Fast rätt fyrkantig ;) Gillar den lilla bocken bättre.

    SvaraRadera