Pages

02 februari 2019

Lik sin mamma


Jag har alltid varit olik min mamma i sätt o sinne. Men med åren har jag märkt att jag på något vis följer i hennes fotspår på en del områden. Exempelvis ingen av oss har varit TV människa, men mamma började kolla runt 40-45 och jag började väl runt 50.  Jag har fördelen att man nu för tiden kan titta när man har lust och tid. De är en stor fördel.

Jag förstod aldrig hur hon slaviskt kunde följa Glamour, kändes som hon var besatt av den serien.  Vem tror ni glor på det nu? En redig skitserie men tusan så svårt att låta bli att se. haha som de kan bli. Undrar om den serien någonsin slutar, den har gått i snart  30 år, jag har kollat sedan i höstas, då råkade jag hamna i en repris och blev fast 😊 ja, är jag hemma och ledig vid 18, så tittar jag. Erkänner! 

Hon skulle bara veta mamma, som jag alltid pikade henne för hon såg på skiten. 

Nej min mamma är inte död hon är 86 år, en glad, uppåt och skojfrisk kvinna som blir jätteglad när jag hälsar på. Min mamma har Alzheimers. En hemsk o vidrig sjukdom. Hon minns inte mig, vet inte vem jag är, hon blir jätteglad när jag kommer, kallar min för den lilla flickan. Jag funderar på om de även ser oss annorlunda än vi är, menar jag är ju långt i från någon liten flicka, men flera där hon bor, frågar ofta vem den lilla flickan är. Lite läskigt. Mamma minns sin barndom, så kanske är de så att allt går tillbaka i tiden i deras minne o jag blir liten igen. Saknar mamma otroligt, för ja hon finns ju där men som sagt hon minns oss inte. Skönt ändå att hon är så glad och pigg. 💗 







10 kommentarer:

  1. Då kan jag bara säga att min mamma också följde Glamour slaviskt på den tiden ;)
    Hoppas din mamma mår bra ändå, trots sin alzheimer. Jobbig sjukdom för de anhöriga!

    SvaraRadera
  2. Jag tittade nog ibland för egen del på Glamour när serien gick. Men mamma gjorde det nog aldrig. Vad gäller Alzheimer så hade min pappa det så jag vet hur det är att vara anhörig till någon man älskar och som man vet bara blir sämre. En hemsk och vidrig sjukdom och så även för anhöriga. Kanske mest för dem. Men att se sin förälder tyna bort är illa. Känner igen detta med att någon ser på en som liten".
    Tankar och kram.

    SvaraRadera
  3. Har aldrig sett Glamour, men vet att min mamma brukade titta ibland.
    Tråkigt att din mamma har Alzheimers - minns hur farfar blev under de sista åren ... han kände inte igen någon i familjen och han blev så arg på allt och alla ... en jobbig sjukdom ... framför allt för de anhöriga.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Har heller aldrig tittat på Glamour, men har hört talas om serien som visst var otroligt populär.
    Alzheimers är grym. Precis som Ditte säger är sjukdomen nog värst för de anhöriga. För som du säger din mamma lever "i det förflutna" och är troligen totalt till freds med tillvaron. Hon är ju pigg och glad, men det är hemskt att se förfallet som dotter... Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag tror att jag har sett ett avsnitt av Glamour, men jag satt istället hopplöst fast i Dallas. Ända tills Bobby återuppstod från det döda, då fick till och med jag nog :-)

    Alzheimers är en fruktansvärd sjukdom. Tragiskt att se sina kära så sakteliga (till en början) försvinna bort till nån annan värld... Har också haft den sjukdomen i släkten. Jobbigt, speciellt för anhöriga tror jag.

    SvaraRadera
  6. Hmm.... jag har börjat titta på Glamour! TV tittande är ett bra sömnmedel inga biverkningar Kram!

    SvaraRadera
  7. Demenssjukdomar är värst för de anhöriga! De drabbade vet ju inte om att de är sjuka...ofta är de godmodiga och glada men en del blir griniga och grälsjuka och det blev tyvärr min fina mormor. Men det måste kännas som att du har förlorat din mamma när hon inte längre känner igen dig eller går att prata med. Hoppas att man kan få stopp på demenssjukdomarna, hittar ett bra botemedel eller något som stoppar upp utvecklingen av sjukdomen. Varm kram

    SvaraRadera
  8. Alzheimers är ett elände...fy fan.
    Men de finns ju därinne iallafall.
    Har en riktigt gammal vän som råkat ut för det....och helt plötsligt finns man inte längre på nåt vis...men ibland minns han mig...oftast när jag kommer över med en liten flaska brännvin...jaja...man får ta till de knep man kan, vi drack en del förr ;)

    Är ju mycket för tvserier själv här...men Glamour? Nä...vågar inte börja titta för då fastnar man väl ;)

    Ha det bäst nu.

    SvaraRadera
  9. Hihi min mamma följde också den serien slaviskt, inte jag ännu. Men serie nörd är jag.
    Ha det bra, stor kram.
    Åker från Varberg nu och stannar vid ullared innan hemfärd. ❤️

    SvaraRadera
  10. Hoppas allt är bra med dej.
    Så söt din mamma var.
    Kram från mej

    SvaraRadera