Pages

08 november 2012

Goa grannar

Igår så gick jag med herrarna i hagen..aj aj med herrarna i hagen... idag så har jag nått som sparkar i magen:) aj aj som sparkar i magen.
minns ni den sången???

Jo igår var jag faktiskt i hagen med min granne som bor på nästgård. Men jag har inget i magen idag:)  Nej det är över hans ägor jag traskar ibland med hundarna. Oh vet Ni vad. Jag frågade honom på FB  om jag fick klippa bort lite taggtråd så man kom över smärtfritt till grusvägen, om jag fixade till de igen om de skulle vara djur där.

Inga problem sa han. Så kom jag då igår igen med hundarna och han kom ut och gick med upp till ängarna o visade
 - nu är all taggtråd borta sa han, de har jag fixat idag!
Snacka om bra granne va!!! Nu kommer vi över till vägen helt utan taggtråd, nu är de bara att kliva upp på stenmuren och gå över till vägen. UNDERBART...

Vi har många fina stenmurar runt gårdarna här i trakten, dom får man däremot inte ta bort, oh de är de nog ingen som vill heller:)

























Lite bilder från dagens första promenad, i starkt solsken:)

























Oh här springer min Golden o nosar, ser Ni henne?

























Angående förbud till taggtråd. Så finns de bara för hästar vad jag vet, sökte lite på nätet o fann de här på riksdagens sida.

________________________________________________________________________
"Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att ge Jordbruksverket i uppdrag att se över frågan om ett totalförbud mot taggtråd.
Motivering
Att ha taggtråd runt hästhagar är förbjudet, men det är ännu tillåtet att ha taggtråd runt kohagar. Det är inte rimligt. Taggtråd skadar såväl tamdjur som vilda djur och människor. Rådjur och älgar ligger illa till men också fåglar fastnar i och skadas av taggtråd.

Visserligen finns det markägare och bönder som självmant byter taggtrådsstängslet i kohagarna mot elstaket, men det finns inga regler som säger att det måste vara så.

Jordbruksverket har tidigare drivit frågan om att totalförbjuda användandet av taggtråd, men säger nu att frågan inte längre är aktuell. Men taggtråd är omodernt och medför en ökad skaderisk för djur och människor och riksdagen bör därför se över möjligheten att ge Jordbruksverket i uppdrag att se över frågan om ett totalförbud av taggtråd. Övergångstiden bör anpassas så att inte lantbruksföretagen drabbas oskäligt.
Stockholm den 22 september 2011"
_________________________________________________________________________



För övrigt börjar väl kärringen pigga på sig, allt blir bättre... 












Oh nu knackar helgen på dörren igen - härligt!!!

 
 

 

17 kommentarer:

  1. Jag älskar kor ska du veta. Det påminner mig om "Hem" :)
    Intressant det där med taggtråd. Förslag till beslut? Det måste vara beslut nånstans. Fråga polisen dom vet säkert.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hygglig granne,och vad skönt att få väck taggtråden.
    Kramar**

    SvaraRadera
  3. Bra grannar är inte dumt att ha, vilka fina stenmurar tänk vilket sliten en gång i tiden för att få alla stenar dit, ett arv som är dumt att ta bort.
    Tycker det helgbankar på dörren ofta fattar inte var veckorna tar vägen.
    Ha en skön helg/kramen

    SvaraRadera
  4. Vad härligt att du börjar känna dig bättre :/) blir nog helt kurant lagom till helgen :-)

    Vad BRA att grannen lyssnade på dig och ännu bättre att han tog bort ALL taggtråd... Nu kan du och hundarna gå där utan att skadas :-)

    Viker underbart väder ni har haft idag ☀
    Ja det har vi oxå ☀ så det så :-)

    Ha en mysig och pigg helg!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så skönt att du kryat på dig igen... och sååå underbart med en sån granne!
    Taggtråd är ett otyg och borde verkligen förbjudas!
    Ha en underbar helg!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Så fint att du kryar på dig!!
    Gamla fina stenmurar är väl såååå mycket bättre än taggtråd.
    Jättevackra bilder.
    Här är det vinterland idag med massor med frost och sol som gör frosten glittrig..hi..hi..
    Önskar dig en finfin helg vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  7. Hihi...Nynnar mé & tackar för promenixen,såå vackra foto ♥...
    Ok,har läst info ang taggtråd som är ett riktigt otyg :(
    Nu önskar jag en skön Fredag/Kram

    SvaraRadera
  8. Såna fina murar får mig att tänka på när jag var liten på somrarna på landet där det fanns många såna murar.
    Stackars dig att taggtråden skulle gå till attack...bort med all taggtråd och gör fler murar istället.
    SV: Det var inte min dörr men skulle gärna vilja ha den.
    Kramar och ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  9. Goa grannar är aldrig att förakta! Och ni har ju en härlig skogsväg där. Här är det bara en massa sly i "vår skog" numera och det är riktigt trist!!
    Hoppas du har en fin kväll tillsammans med älsklingen.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig granne..såna ska det finnas många av:-)
    Mysigt med kossor också...skulle gärna ha tagit en promenad där, ser riktigt trevlig ut :-)
    Ha en riktigt fin helg
    kram Anneli

    SvaraRadera
  11. Gott att du är bättre! Så fint med sådana trevliga grannar! Vore bra om all taggtråd försvann, det är farligt både för djur o människor. Kramiz

    SvaraRadera
  12. Härligt med underbara grannar.
    Hahaha...klart jag minns DEN låten :)
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Bra granne!! Honom vill vi ha!! Å det här med taggtråd, då var jag inte helt ute och cyklade...men skiten skulle bort helt tycker jag.
    Det är vackert med alla stenmurar. Tänkte på det när vi for till och från Ullared, det är vackert med denna skog, stenmurar och så kommer det ett litet kuperat gärde, och sen skog igen...Inte alls så mycket "mörka småland" som man säger. Skulle mycket väl kunna tänka mej att bo så, i en röd liten stuga...eller gul...eller vit...bara det ligger på landet.
    Ha nu en bra helg vännen, och lite nyfiken är jag på vad som egentligen hände när ni sist åkte tåg...
    Kram kram

    SvaraRadera
  14. Härligt att det finns såna underbara grannar! :)
    Ehhh, nä, jag ser inte din Golden i den där bilden...:) Men det är vackra bilder du bjuder på!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  15. Skönt med bra kontakt med sina grannar. Det lönar sig oftast. Hoppas helgen varit bra, det har min varit.

    SvaraRadera
  16. Vad konstigt detta inlägg ser ut, långa tomma avsnitt och en liten bild och så massor av vitt igen o så en liten bild. Vad har du gjort med layouten?
    Inte såg jag goldisen där på bild heller, var hon någonstans i vänstra hörnet kanske?
    Ja det är jättebra att ha schyssta grannar, när man bor på landet är det än viktigare. Jag trodde jag skulle råka på massor av folk när vi flyttade hit till byn men det är mest då jag är på Konsum som man träffar folk, annars verkar dom sitta hemma. Inte så konstigt kanske med tanke på årstiden.
    Smedjebacken ligger numera ca 8-9 mil från mig, det låg ju bara en dryg mil från Björsjö där jag bodde förr. Nu lär det inte bli många turer dit, vi fick ju inga nya vänner där att besöka heller.
    Kramen och ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  17. Taggtråd är verkligen ett skit ! Hyggligt av bonden att plocka bort den ;-).
    Sköt om dig, kram

    SvaraRadera