Pages

22 augusti 2014

Dom bits........flugorna bits och

är rediga skitgrisar!!! 
Har aldrig tidigare sett eller upplevt  sådan här, vad har hänt med 





















de bits som tusan och lämnar avföring  i stora mängder efter sig, överallt, jag har aldrig sett på maken!! Gammal är man och mycket har man upplevt men de här är nytt och äckligt. 

Har Ni också problem med flugavföring hemma? 
Har vi fått någon flugsjukdom i huset? tanken har slagit mig. 
Så vidrigt äckligt. Så äckligt så de ska bli skönt med höst o flugfritt :( bläää

















Inte kul att tvätta bort sånt här varje dag både på golv, möbler och lampor...fy fara o!!!! 

Jag minns eländet med flugorna på hästarna, man fick skydda dem med mössor/nät för att de skulle slippa sånt här. Får man bara en envis fluga på sig blir man ju smått hispig..:) 
















Nu har vi själva inga stora djur längre men sådana här söta intill oss

















(här kom de på oväntat besök i höstas :) Jag vet inte om det är skillnad på hästar och kor när det gäller att dra till sig flugor, tror knappast de. Jag har bott på landet i mer än 35 år och alltid haft stora djur i närheten. Men de här flugfenomenet har jag aldrig tidigare varit med om. Blääääääääääää.

Nu står helgen för dörren igen. Önskar alla en trevlig sådan!!!


22 kommentarer:

  1. Bits!??? Näe...Här finns inga flugor men...Utanför finns små D'j randiga spindlar som hoppas &...Bits :(

    /Fredagskram pårej!

    SvaraRadera
  2. Nej men fy sååååå äckligt! Yuck!
    Vi bor ju i lägenhet, så nej, vi har inga problem med flugor. Knappt sett en enda denna sommar konstigt nog.

    SvaraRadera
  3. Nämen fy bubblan vad äckligt. Nä jag har inte sett så många flugor och inte flugskit heller som tur är.
    Ha nu en skön helg. Kramen

    SvaraRadera
  4. Nä som tur är har jag inte märkt av det men däremot är getingarna som är kvar jäkligt aggressiva!

    SvaraRadera
  5. Här är det inga flugproblem men vi har massor av spindlar och dom är ovanligt stora. Bläh!! / Kram ❤️

    SvaraRadera
  6. Dom där flugorna ser ju ut som vindsflugor. Drabbades av det förra året, hela dusch/toan uppe var full, dom sket kopiöst på väggar och golv. Jag fick sätta igen takventilen, för det var där dom kom in, då blev jag av med dom.
    Äckliga djur.
    Hoppas du får bukt med dom.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Inget rolig med flugor. Vi hade tidigare problem med dessa kryp. vilka som tur är försvann med vår gamla mulltoa. Det jag tycker så drar hästar till sig mer flugor än kor fast har inga bevis för det.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Oj..nu blev jag lite orolig här, har ju haft flugor i hemmet här med, som alla andra antar jag.
    Men inte har jag sett något sådant...får kolla lite extra tror jag, fast nu är det kanske inte samma flugor...eh...får googla tror jag bestämt.

    Ha de bäst och trevlig helg.

    SvaraRadera
  9. Isch vilka rackare!!!

    http://www.expressen.se/kvp/ny-fluga-sprids-over-sverige---suger-blod/

    Hoppas ni snart blir av med dem :-)
    Kram ❤️

    SvaraRadera
  10. http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Snäppflugor

    SvaraRadera
  11. Va, bits flugorna!?
    Lite flugskit har vi men inte fler eller annorlunda flugor än vanligt.

    Trevlig helg till dig med!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  12. God morgon till dig.
    Nämen....nej nej. Har aldrig sett flugavföring, men nu blire till att hålla utkik. Oj så jobbigt.
    Önskar dig en jättefin söndag i alla fall.
    Kramkram från mig!

    SvaraRadera
  13. I vår stuga har jag upplevt att flugorna bits, då gärna i samband med att det ska bli regn. Men min familj säger att jag hittar på... men nog sjutton har jag varit med om bitande flugor!!!

    Kram

    SvaraRadera
  14. Nu kan jag berätta varför de bits, de är ute efter protein den här årstiden! Att de sin skiter, ja det har väl naturliga förklaringar också. Kanske det har varit en extra gynnsam sommar för dessa djur (?)för vi har haft ovanligt mycket också, och vi har inga kreatur i närheten, förutom Zambo då...Och jag håller med, de är ääääckliga.
    Kram kram

    SvaraRadera
  15. Fy så jobbigt! Nej här har jag inte sett särskilt många flugor detta år, desto fler getingar! Kramiz

    SvaraRadera
  16. Oj. Nä jag har aldrig blivit biten av en fluga. Inte sett så mycket bajs heller.
    Jo, det har jag. Men inte så mycket flugbajs ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  17. I år är det inte så farligt med flugor här faktiskt, men liknande som hos dej har vi absolut haft vissa år. Och flugor som bits är verkligen otrevliga! :-(

    Du får beväpna dej med alla slags flugfällor/--fångare som bara finns!? Jaga såna är säkert en underskattad motionsform... ;-)

    Ha en fin dag!!! :-)

    SvaraRadera
  18. Jag såg på facebook att man ska hänga upp fryspåsar ihopknutna med vatten i på lite olika ställen då försvinner flugorna, dom blir tydligen skrämda av det. Värt att prova...
    Kramar♥

    SvaraRadera
  19. Flugorna gillar nog kossor också. De stackarna har dom efter sig överallt. Här hade jag flugskit på gardinerna. Såg inte så fräscht ut så till slut fick jag putsa fönsterna och hänga upp rena gardiner.
    Nej, det har ju inte blivit nåt besök hos er. Är ni hemma nästa helg (6-7 sep)? Vi ska bara ner och hämta vagnen då så det kunde kanske passa?
    Ha det så gott.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  20. Hej! Usch o fy för bitande flugor! Det är väl det enda jag inte upplevt hos mig, annars har vi det mesta, älgflugorna har också kommit, men jag har bara sett en hittills i år. Går inte ut utan en jacka med huva som jag kan dra upp om jag stöter på några. Inte har jag sett flugbajs heller och vi har ju ändå hästar på gården. Hästarna hade väl ett tag jobbigt med det vi kallar hästflugor, en del kallar dom broms eller prickfluga, dom bits förskräckligt och låter inget så man vet inte om att dom satt sig. Ja då är det bara att invänta frostnätter så de flesta krypen dör...
    Ha en skön helg bästa Anki
    Kramiz

    SvaraRadera
  21. Testa fryspåsar med vatten upphängda på lämpliga ställen.Jag har inte märkt av mer flugor än vanligt. Men däremot ena sonens svärmor som bor ute på landet har väldigt mycket flugor.
    Kramiz**

    SvaraRadera
  22. Man brukar säga att när flugorna bits är det regn på gång och faktiskt så brukar det stämma. Flugskit,typ svarta prickar brukar det bli rätt så mycke av fram emot hösten. Periodvis har vi väldigt mycke flugor inomhus. Gillar dem inte.
    Ibland blir det så mycke skit på fönstren att jag tror det regnar ute jämnt. Vilket skitprat det blev ,Ha ha

    SvaraRadera