Pages

30 december 2018

2018 års sista skyltsöndag



Så var det dags för årets sista skyltsöndag. Skyltar är kul och jag har samlat på mig en hel del ortnamn när vi farit längs vägarna. Är löjligt förtjust i just ortnamn, konstiga och originella.

Jag håller takten och ni följer med "hopps jag" vi tar en runda och ser vad det finns för trevliga ortsnamn och vad som finns där "enligt min filosofi" 

De flesta skogar ägs av bönder, så nog förstår alla att skogen är just bondens. De säger sig liksom självt. 

Bönder har ju inte bara skog de har oftast lador också, där de har sina djur eller annan förvaring.

Men de finns ett ställe där bondens lada nog fallit samman. Trist – men sant. 


De finns många saker man kan göra i skogen, även om bonden äger den.
 Plocka svamp gillar folk har jag förstått. 
Jag går ofta i skogen med min hund. Men de finns en skog där man inte ska plocka svamp eller promenera med hund. I den skogen ska man ta en löprunda. 

På den här orten bor alla fåglar, nästan alla arter,  de är hit de flyttar på vintern, tror jag 😊  
de är en ort, ingen sjö, även om namnet säger så.  

Kråkor är ju en fågelgrupp som få gillar, så därför har de fått en egen ort, nästan lite utfrysta kan jag tycka.  



Avslutningsvis vill jag ta er med till Gustav Adolf, han bor ganska bra där, eller nej han bor ju inte där, han har ju bara gett orten ett namn – man kan undra varför?



De var allt skyltande från mig för  2018. 

Det är BP som håller i det hela och här hittar ni andra skyltare
Gott slut på 2018 & Gott Nytt År


9 kommentarer:

  1. Det finns så många lustiga by/ortsnamn etc. :D
    Önskar er ett gott slut och ett Gott Nytt år !
    Varma kramar /Disa

    SvaraRadera
  2. Du borde ta en tur härikring, då fick du en del goda skratt!
    Gott slut och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva-Lotta då borde du vara med på skyltsöndag :)

      Radera
  3. Vad roligt att du hittade mig, så jag hittade dig.
    Jättekul med dina ortsnamn. Har alltid intresserat mig och man undrar ofta hur de uppkommer.
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  4. Tack för rundan med den härliga skyltningen och en underfundig beskrivning varför orterna heter som dom gör :-) Och du - takten var precis lagom :-D

    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  5. Hahaha! Du är helt makalös på att hitta världens roligaste skyltar på orter. Det syns att du gillar gå på jakt efter dessa roliga vägskyltar. Å det är du faktiskt ensam om bland alla "mina" skyltare. Love it!
    Tusen tack för skyltningen, ett riktigt gott skratt och länken.
    Hoppas du vill skylta "i samma anda" även nästa år.

    SvaraRadera
  6. Hej, jag gillar också dina kuliga vägskyltar. Jag är ju inte ute på vägarna just, så jag får ibland fuska mig fram bland internet-skyltar. GOTT NYTT ÅR har vi redan önskat varandra, men en gång till skadar inte eller hur min gamla vän! Kramiz

    SvaraRadera
  7. Vill titta in och önska gott nytt år till dej och familjen, kryakramar och tack för att jag fick bli en av dina bloggvänner.
    Kramar

    SvaraRadera
  8. God fortsättning på det nya året :) hoppas det har börjat bra!

    SvaraRadera