Pages

09 oktober 2020

Fem en fredag V41 - Skräp


1. Hur ser det ut i din källare/förråd?

I källaren (som är liten) är de kallt så där borde finnas potatis och grönsaker men där finns bara en vattenslang, inget skräp. Förråd har vi över garaget, nyligen urrensat av möbler o annat smått och gått, så där finns inget skräp heller. Vi har en släpvagn där vi lägger sånt som vi inte kan lägga i våra bra sopkärl. Typ stora lådor (fick ju hem nya möbler nyligen) och annat stort, så kopplar vi på den och kör till tippen någon lördag när solen skiner 😊

 

2. Vad samlar du på dig mest?

Jag samlar inte på mig skräp, men jag kan samla på mig annat. Jag är ju en samlare, som har massa dockor och annat i mina gömmor. Just nu samlar jag korkar i en elefant, men jag dricker dåligt så de kommer ta lång tid innan den är full. Om den någonsin blir det 😊  

3. Vad i ditt hem behöver rensas ut?

Kläder, jag borde renas ut och skänka bort, har alldeles för mycket som jag aldrig använder. En vacker dag så…...........

 

4. Är du bra på att rensa ur din mailkorg?

Ja de är jag bra på. Rensar så fort jag får något jag inte behöver spara. All reklam åker extra fort till papperskorgen.

5. Vad sparar du gärna som andra kastar?

Har inte en susning om vad andra kastar, men jag kan tänka mig att de flesta kastar sina korkar när de öppnat en vinflaska istället för som jag sparar dom i en elefanten.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag” Klicka på Elisa så hittar du dit. 






19 kommentarer:

  1. jag har gjort mig av med en hel del kläder bl a till en person som jag känner och som kunde ha en hel del. en hel del av barnens kläder passade barnbarnen just nu. det var roligt att se dem igen

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du sparar på korkar. Det gjorde jag för många år sedan. Tänkte göra en anslagstavla. Men liksom du, så drack jag nog för lite, så jag slängde dom till slut.

    SvaraRadera
  3. Sparar också vinkorkar men jag sätter på en liten lapp med info om när den avnjutits med vilken mat och om det var ett speciellt tillfälle. Ett kul minne =) Söt elefant!

    SvaraRadera
  4. Flaskkorkar lyckas jag i a f göra mig av med ... men det samlas mycket annat ...

    SvaraRadera
  5. Det här med garderoben skriver säkert många :-)
    Fin glaselefant!

    SvaraRadera
  6. Jag är bra på att organisera så i källaren är det märkta kartonger med div saker tycker om ordning och reda .
    Förr samlade jag på mig allt möjligt men idag slänger jag det som inte kommer att användas
    Har ett prylskåp och en pryllåda som skulle behöva rensas ut av en massa skräp
    Ja det tycker jag att jag gör
    Inget det andra kastar är kastat
    Trevlig helg å kram

    SvaraRadera
  7. Brukade ju skänka bort mycket kläder förr men jag köper inte nya så ofta så nu finns det inget kvar att ge bort.
    Mycket man samlar på sig, svårare att bli av med det ibland ;)

    Ha det bäst och trevlig helg.

    SvaraRadera
  8. Många är bra på att rensa sina mailkorgar, jag slänger nyhetsbrev och liknande men sen blir en del det kan vara bra saker att ha kvar. Garderober behöver rensas, någon regnig dag....

    SvaraRadera
  9. Vilken gullig elefant, måste vara den indiska varianten med små öron. Men när du fyllt elefantmagen med korkar, vad gör du sen? Använder korkarna till flöte när du fiskar? Vilken superläcker klänning du visar, den får du absolut inte göra dig av med, klänningen i kombination med dina vackra lockar, herr Nilsson kommer att bli betagen! Trevlig helg och kram från pörtet

    SvaraRadera
  10. Älskar din lilla elefant med korkarna. Det blir ju en utsmyckning som är annorlunda.
    Annars är vi rätt lika här.
    Din klänning är ju en riktig festblåsa som du troligen använt en enda gång. Den borde du lätt kunna säga på Blocket eller till Myrorna.

    SvaraRadera
  11. Oj! Jag har dessvärre alltid stökigt omkring mig.
    Föresatser finns om ändring, men icke.
    Samlar du fortfarande orkar. Det är flera år sen som jag funderade på att skicka till dig. Började du om när ni flyttade, annars borde du väl ha åtskilligt flera korkar än de som är i elefanten.
    Jag håller på att ladda upp för att rensa ut ur garderoberna. Jag fattar inte varför kläder som jag inte använt på kanske 5 år, fortfarande är kvar.
    Nä, en rejäl rensning till Erikshjälpen och soptippen är vad jag borde göra.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Beundrar verkligen dig och ditt rensade förråd. . . i mitt kommer man knappt in! Borde verkligen rensa där men tror i mitt sinne att jag kommer att använda det mesta "någon gång" !!! :-)
    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Själv är jag ganska bra på att kasta men trots det så är det mer saker i skräprummet än för ett år sedan. Vet inte var det gick fel men vi jobbar på det...

    Kram och god söndagskväll!

    SvaraRadera
  14. Du verkar ha väldigt god ordning! Jag vet åtminstone två vänner som också samlar på korkar för att sen göra tavlor/draperier/andra konstverk av det hela. Dom får god hjälp av oss andra också och kork-Lasse tar ibland rundor i glasklockorna och frågar på restauranger. Kan vara tips för dig för att fylla elefanten fortare :-D

    SvaraRadera
  15. Det där var en bra uppräkning, bra för mig som håller på och röjer, röjer.

    SvaraRadera
  16. Jag rensar ständigt förråden och säljer på loppis. Någon samlar är jag inte. Då jag inte heller är nostalgisk så åker allt onödigt iväg. Kramiz.

    SvaraRadera
  17. Mina förråd är just nu ganska fulla då jag har en förhoppning om julmarknad. Ihop med diverse loppisgrejer finns det nu massor av sylt. Bara att hoppas att Corona inte stoppar marknaden. Kramiz.

    SvaraRadera