Pages

08 oktober 2020

Växt som dör o vaknar igen - hårsvall - snåltarmen & lite till

 

Visst är de kul med växter som dör och återuppstår. Jag hade en bollblomma på trappen som av någon anledning dog 

vet inte om den fick för lite eller för mycket vatten, eller om 
sniglarna musade i sig den. Men livet tog slut. 
Jag köpte en ny - oh den döda han fick stå där på trappen och en dag
började bladen komma igen 😁ska sätta in den och se hur den klarar sig. Kanske är den i full blom till nästa sommar. Jo jag vet den är ett årig. 

Under kan ske

Jag fick ju massa små otäcka flugor i köket, någon sa de förmodligen kom från blomjorden så nu har mina köksväxter flyttat ut på altan, så ska vi se som flugorna försvinner – hoppas! Hoppas också att de inte blir för kallt för mina växter där ute så de dör.  


Elräkningar är nödvändigt ont. Räkningarna är alltid för höga och de gör ont i min snåltarm. De sticker lite i mig att de kan ta vilka priser som helst för el, till och med lägga moms på skatten. Staten ska ju ha sitt. I år ska jag spara på elen. Så jag har börjat elda, här kommer ingen luftvärme pump på förrän tidigast 1 november. Det är ju fortfarande ganska varmt både här inne (20 g) och ute (14 g) men lite extra mysvärme är aldrig fel. 


Vi har fått massor av svamp i gräsmattan. Har aldrig sett på maken. Värsta svamp epidemin – undrar vad de är för några. Jag är ju helt ovetande när de gäller svamp. 


Idag har jag både jobbat hemma och varit lite ledig. Har varit hos frissan och klippt mig. Som vanligt gjorde hon något fint med håret när jag var färdigklippt. Nu ska man ha några lösa lockar över flätan. Hon är en 10 poängare min frissa 😍


10 kommentarer:

  1. Vilken fin frisyr!
    Jag tycker att elen är oförskämt dyr och det är inte mycket av priset som man som konsument kan påverka. Det mesta är tyvärr fasta avgifter och skatter numer. Det känns surt. Svampar har jag noll koll på men det är i alla fall inte röd flugsvamp vågar jag lova ;-)

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
  2. Elen är vansinnigt dyr. Här på campingen är den hutlöst dyr. Det retar oss varje år!
    Skönt att bli fin i håret. Svampar får du fråga Anki om🤗

    SvaraRadera
  3. Du har ett hårsvall som heter duga, helt enormt vackert. så hon behöver inte göra så mycket bara putsa till lite och göra en fläta!
    Men du, elen har inte varit så billig som nu på evigheter! Jag betalar i år betydligt mindre i uppvärmning än samma tid ifjol, kan ju jämföra siffrorna på fakturan varje månad. Hoppas bara det förblir så även under kallaste vintermånaderna, för då är det inte kul att ha eluppvärmning! Svamparna kan du låta stå, duger inte ens till korna. Visst finns det ätbara svampar i gräsmattan, om man kan känna igen dem...
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack o bock :)
      Vi har fast elpris så vi påverkas inte av upp och nedgångar i elpriserna. Jag irriterar mig mest på alla avgifter och skatter. Alltså moms på skatt - vad är de liksom :(

      Radera
  4. Vilket fantastiskt tjockt hår du har! Helt otroligt! Som tagen ur en film faktiskt. Avis!
    Ser att svampexperten Paula svarat på din undran om svamparna. Ja, hon och din namne Anki är verkligen superduktiga på svampar. Jag är lika okunnig som du när det kommer till svamparter.

    SvaraRadera
  5. Just nu är inte elpriset så farligt tycker jag, men priset för att vi nyttjar elnätet från Eon är horribelt! Alltid många gånger dyrare än elen varje månad,
    Svamparna ser mest ut som honungsskivlingar och växer gärna på trädrötter som finns en bit ner i gräsmattan - det kan vara både gamla döda trädrötter och/ eller rötter från levande träd. Hur som helst ingen matsvamp!
    Så fint hår du har!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har fast elpris och ett litet lokalt elbolag som äger våra ledningar, de har bra service och håller bättre priser än typ EON som vi hade på förra stället. Men de har samma trista avgifter och moms på skatten...bläää. :)

      Radera
  6. Vilket fantastiskt fint hår du har! Svamparna ser ut som de ska stå kvar där de är...Jag byte till Storuman energi för några år sen och har nu billig el, men nätägaren är dyrare. Kramiz

    SvaraRadera
  7. Vilket fantastiskt fint hår du har! Nu blev jag riktigt avundsjuk. Fast mitt är inte så tokigt det heller!
    När det gäller elavgifter så törs jag inte yttra mig. Vet du varför? Det ingår i min hyra! Jag kommer aldrig mer att ha det så bra som jag har just nu!

    SvaraRadera
  8. Svampar har vi också gott om i gräsmattan.
    Jag har en liten "svampfetisch"...älskar deras utseende.
    Blommor, har jag bara fuskisar nu för tiden.
    Får inte inneväxter att leva, sen jag började med trädgårdsblom. :D
    Snygg som tusan , är din frissa...min ligger mest i avloppet och skräpar. :/
    Kram och lat härlig helg till er.

    SvaraRadera