Pages

23 september 2014

Rörigt

 är det hemma hos mig just nu. 
Vi började renovera lite smått i helgen och eftersom helgen bara har två dagar så hann vi inte bli färdiga, så nu är de lite rörigt här. Vi tar en ny liten bit när kvällen kommer och älsklingen anlänt hem. De får ta den lilla tid de tar, för gubben bör få vila lite oxå på kvällen, lite av dygnets 24 timmar behöver man ju sova och vila :) 

Vi har en bit av golvet kvar, jag är faktiskt ganska bra på att lägga golv men lite mindre bra på att såga till när de krävs ((feghet ska man nog kalla de mer än kunskap)) annars kunde jag gjort de själv på dagtid. De fem åren vi renoverade gården i Småland,  fick jag lära mig en hel del så någon tumme mitt i handen har jag inte "längre" !! 

Det är vår kombinerade hall/kök som vi gör i ordning. 
De första man möter när mans tiger in genom dörren hemma hos oss. 
Nu blir de nya väggar och nytt golv. På golvet låg en uttjänad vit/grå/spräcklig plastmatta från tidigt 80-tal 

och på väggarna satt en vit (nu mera mer grå) tapet med små ljusblå blommor på. Tiden sätter sina spår. 
Är det någon färg jag inte gillar så är det just ljusblå. De var en skön känsla att slita ner den :)  Fullständigt omöjligt att hålla rent och ingen direkt fröjd för ögat varken väggar eller golv. Allt har sin tid 

Jag började med att måla vår köpmansdisk och en guldfärgad spegel (opps ingen spegelbild) 
Tänk vad lite färg ändå gör!!!

Nu ska jag sätta upp nya gardinstänger och plocka tillbaka lite smått och gott där det är färdigt och går, undan med lite tills älsklingen kommer hem igen så vi kan fortsätta golvläggningen. 

Idag var det redigt bittert ute när vi steg upp, att temperaturen kan variera så snabbt från + 20 grader ner till nästan 0!! Otroligt!!


 Måste rädda alla våra druvor så de inte fryser ihjäl!! 
Tomaterna har inte öppnat sig mer sedan sist :) de är fortfarande oförlösta!! 




15 kommentarer:

  1. Jaha så börjar ni er renovering i ert nya hus, kommer visst ihåg hur ni renoverade i det förra.
    Duktiga är ni.

    Men du vindruvor ska ni inte göra just vin av dom...
    säg bara till så kommer jag å trampar!!!

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Skojsigt med renovering & sååå fin Köpmannadisken blev ♡ ..

    /Kram fina du!

    SvaraRadera
  3. Den där köpmansdiken blev ju helt fantastiskt fin. Sådana är ju "inne" igen och kostar en förmögenhet. Bra jobbat där!
    Själv har jag tummen mitt i handen och är inte intresserad heller. Men måla gillar jag, bara någon annan (vem?) gör förarbetet;-)

    SvaraRadera
  4. Tack för besöket på min blogg!
    Välkommen åter :)
    Kul med nyrenoverat.
    Köpmandisken blev så fin med vit färg.
    Hälsningar
    Maria

    SvaraRadera
  5. Så fin köpmansdisken blev!! Va duktig du är!! Å vilken energi...här stannar det oftast vid tanke och dröm, all inspiration och ork har totalt försvunnit. Så min tumme sitter nog mitt i handflatan just nu...Vi har väldigt mycket kvar som skulle behöva åtgärdas.
    Bistert...ja det kan man gott säga, -1,4 här i morse. Så nu är det slut med fika på altan, det är bara att inse allvaret.
    Ska bli spännande att se fortsättningen på renoveringen!! Lycka till!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Älskar att måla, det gör inte maken så sådant får jag ha för mig själv, även tapetseringen. Golvläggning får han allt göra så vi får lite jämn fördelning på sysslorna. Det är väl en tidsfråga innan han skickar ut mig i grävmaskiner, nu för tiden ska det ju vara jämlikt ;-)

    Kram te daj och ha en bra dag.

    SvaraRadera
  7. Vad fint ni kommer att få det!
    Wow vad byrån blev fin!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Ja, ni är ju helproffs på sånt där ni! :-) Och vi börjar känna oss åtminstone som kvartsproffs efter att ha hållt på med renoveringsarbeten på så gott som all fritid det senaste halvåret. Tyvärr räcker inte energin till att även ge oss i kast med det egna huset, men det skulle sannerligen behövas... Det är byggt i början av 80-talet och mycket är fortfarande original... Och slitet! <:-)

    SvaraRadera
  9. PS! Fast växthuset bygger vi ju i och för sej här hemma - men det är ju inte riktigt detsamma som att tapetsera om och byta golv i ett rum inomhus. Maken tycker snickra är mycket roligare än sånt, så det är typ 100 gånger lättare att övertala honom att bygga ett växthus än att tapetsera! :-D DS!

    /AnnaKK

    SvaraRadera
  10. Hej! Nu är du efter din tid goa Anki, enligt Ikea är furumöbler åter högsta mode, och de ska vara laserade i träfärg, precis som din möbel var innan du kladdade den med vit färg! Haha, jag föredrar ju varken vitt eller furu utan kanske....ljusblått "ler". Nä inte på väggarna kanske, men dalablått är jag förtjust i, skulle vilja ha mina köksluckor i dalablått, en snarlik färg till din bakgrund här i bloggen för övrigt..Ja det blir nog fint när det är färdig, jag är så glad åt mina gamla trägolv som någon vettig människa plockat fram ur gömmorna.
    Kramen

    SvaraRadera
  11. Ja du favvo Anki, du och älsklingen är allt för goa. Vad duktiga ni är! Blir så rörd i hjärteroten när du skriver att han behöver vila också. Tror att ni är ena riktiga "turturduvor"....
    Ni kommer få så fint, så fint. Blir roligt att följa med på "resan"....
    Var nu rädd om dig och de dina!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
  12. Så roligt att piffa till det lite hemma, man får stå ut med lite stök innan det är klart förstås. Men fint blir det.
    Kramen

    SvaraRadera
  13. Så fint det kommer att bli! Det är så roligt att få nytt, fast det gör sig minsann inte själv! Mycket jobb...
    Bosse mår bra nu och är igång och jobbar igen. Bilen kom hem i tisdags, reparerad och nylackad. kramiz

    SvaraRadera
  14. Oj så flitiga och duktiga ni är! Härligt att kunna göra om så det blir som man vill ha det :) Kanonfin blev den din köpmansdisk - kanonfin!
    Ja, de där tomaterna... så det kan bli :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Ja tänk vad mycket det gör med färg. Vi målade ju om furumöbler ifjol till vitt o det blir helt nytt o rent o fräscht & så målade ju maken om det gamla linneskåpet o pigtittaren jag fick av min mormor o det blev superfint :-)

    Ja tänk vad händig du är ja om man bortser från pallen då :-D
    Kram ❤️

    SvaraRadera