Pages

14 december 2020

Sakerna som inte är så speciella men ändå är så speciella

Visst har vi väl alla saker där hemma som är speciella för oss utan att egentligen vara speciellt speciella. Jag har plåtburkar som jag älskar och är stolt över. Inte speciella men för mig är de guld. Dessutom är de väldigt praktiska och bra. Jag använder de till vardags och tycker det är helt perfekt att ha sakerna i plåtburkar dessutom tycker jag att det är snyggare än massa påsar. 

Det började med att jag fick burken till Vetemjöl sedan gick det i en rasande fart att söka andra och införskaffa. Har en del äldre plåtburkar men de använder jag inte, utan har mer som prydnad. De flesta jag samlat på mig genom åren har jag sålt men några gamlingar finns kvar i mina gömmor. 

Mina vardagsbukar kommer jag aldrig att göra mig av med, de har jag så kära så 💖




Vad har du som är speciellt för dig där hemma?

Igår gjorde jag köttbullar och frös in till julafton. Efter det bakade jag lussebullar, för andra gången i livet tror jag, inte ofta jag bakat de. Jag åt inte något med saffran i tills för några år sedan. Den här gången hade mannen funnit ett recept på lussebullar med center på FB 


så jag testade att göra några sådana och resten utan något alls, russin går inte hem hos Fru Nilsson. Jag älskar vindruvor men avskyr russin, men de är stor skillnad på frukt och bär som är färska och när de är torkade eller konserverade. Jag föredrar färskt frukt o bär. 


Jag visste inte redigt hur stora degbitar jag skulle använda så de första blev väldigt stora när de jäst färdigt. Den andra plåten blev bra i storlek men inge skönhet men vad gör de, det är ju smaken som är viktigast och visst var de gott med center i. Min personliga åsikt är ändå att center är för stora för att ha i lussebullar om man inte gör dem väldigt stora. 



10 kommentarer:

  1. Det är väl inget fel på dem? Är inte heller så förtjust i saffran , men äter det.
    Jag har lite tavlor pappa har målat tex.

    SvaraRadera
  2. Läckra plåtburkar! Har inga burkar men väl fina glasbehållare, bland annat Gevalias glasburkar från 1980-talet. Nu innehåller dom bland annat torkad svamp.
    Inget fel på dina lussebullar. De ser jättefina ut. Jag är inte så förtjust i saffran och bakar ju aldrig själv så... Men vad är center i dina lussebullar? Choklad - eller!?

    SvaraRadera
  3. Många fina plåtburkar hos dig! Min kaffeburk är ett arv från min farmor och den funkar lika bra fortfarande. Och en gammal kaffekvarn fungerar som kryddkvarn :)
    Dina lussebullar ser fantastiska ut! Heja dig!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jättefina burkar.
    Förstår att du gillar dom.
    Saffran är något jag aldrig kommer att lära mig att tycka om.
    Tycker det smakar kartong och det är inget jag någonsin känt lust för.
    Och baka är inte min starka sida. Fast bullarna är fina och ser goda ut.
    Vad gäller frukterna...det beror på vad det är , men helt klart är färsk bäst.
    Ha en fin Tisdag. Kramen!

    SvaraRadera
  5. Så många fina burkar du har och så praktiskt att förvara i dem. Vi har haft några men de kastades. Att det var väldigt dumt inser jag nu.

    Saffran är brand det godaste jag vet men russin tycker jag inte alls om, Så blir det lussekatter så blir det utan russin. Helst bakar jag som vanliga snäckor i stället och fyller med mandelmassa och vit choklad. Farligt gott :D

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
  6. Så huslig och pysslig du är, bra jobbat! Jag tycker man blir mest helt likgiltig för allt och saknar lusten när världen ser ut som den gör. Men visst rycker jag också upp mig, städade ett varv idag, såpass att jag bar ut mattorna, det händer mer sällan än jag borde med tanke på djuren. Jag gillar också plåtburkar, förvarar nästan inget i papperspåsar, de är också mer riskabla med tanke på ev. skadedjur. Saffran är inte min favoritkrydda, gillar bara fiskgryta med saffran. Så roligt att ni hjälps åt i köket, herr Nilsson fixar recepten och du bakar, vem äter? Förhoppningsvis bägge! Kram från pörtet

    SvaraRadera
  7. Jag gillar också gamla plåtburkar har både sådana och glasburkar i mitt skafferi med div torrvaror ! Har lite speciella saker som jag inte vill göra mig av med finns mycket minnen i dom . Saffransbullar med center lät inte gott saffransbullar ska smaka saffran och inget annat 😉
    Kram å ha det gott
    bians.bloggo.nu

    SvaraRadera
  8. Halloj och tack för titten hos mig. Det är fint med plåtburkar. Finns så många som har fint mönster och det är kul. Fint att titta på. Fina burkar du har.
    Ett nytt recept med center låter spännande för det har jag ALLDRIG provat. Alltid får man lära sig nåt nytt. Ha det så jättegott och kramis

    SvaraRadera
  9. Så många fina burkar du har. Här sparas ingenting längre...Bakat har jag också gjort men bara vanliga kanelbullar och äpplekakor. Kramiz

    SvaraRadera
  10. Förvaringsburkar kan man väl knappt vara utan, plastförpackningar vill man väl helst slippa och burkar är ju, vad folk än säger, snyggare.
    Köttbullarna får vi nog ordna först på måndag, gårdssällskapets låda kommer inte förrän i morgon Söndag.
    Köttbullar måste man ju ha, och allt annat ;)

    Russin gillar jag, inte så att jag äter det speciellt ofta men ibland så...fast det är ingen livsnödvändighet för mig.

    Tillönskar dig en fin fortsättning på helgen.

    Mvh Guldkryckan.

    SvaraRadera