Pages

01 februari 2015

Nu vet jag

ja efter 19 dagar utan internet vet jag säkert - Jag är beroende.
Därför att i dag ska i  stort sett allt skötas via internet. Förvisso har jag nät i mobilen men det är inte speciellt bra teckning på det hemma hos mig, jag bor för långt från deras master :) jag har varjefall kunnat hålla koll på de allra viktigaste, eller nä, bloggen är ju viktig 

Men nu, nu är man på G igen - så gutt!!! 
felet som uppstod vid stormen var en avsliten ledning i stolpen precis utanför vår tomtgräns. Men 19 dagar för att fixa det är inte acceptabelt. Internetleverantörer borde precis som elbolagen bli ersättningsskyldiga när nätet varit borta mer än två dygn. Då hade det varit mer fart på dom. Elen kom inom 24 timmar så.....!! Betalar jag min räkning som för övrigt är 3 månader i förskott, 19 dagar för sent, vad händer då? Jo jag åker på lite extra avgifter och räntor. Vi lär inte få ett skit mer än att de till nästa räkning plockar bort för de dagar vi inte hade nät. Så ska de inte vara. Ska den ena betala extra så ska den andra, så de så!! 

Nog om det Världen har återvänt 
och vintern har kommit med buller och bång. Vi har fått en rejäl dos med snö. Visst är det vackert och de får gärna ligga kvar bara de försvinner på vägarna. 

Här om kvällen var jag iväg och tränade CWC 
de snöade när jag körde dit (jag har ett par mil) när jag körde hem blåste det och snöade så jag såg inte en meter framför mig, man kör lite på vinst o förlust. Tur de står bra och rejäla snöstolpar i vägkanten annars vet i tusan :) de tog lite längre tid än vanligt men jag kom hem o de e ju huvudsaken. Inte en enda bil mötte jag den sista milen. De e väl bara galningar som ger sig ut i sånt väder om de inte måste :) 

Det här är ett två träd som fick ge vika för stormen, de enda ligger på marken och det andra ligger och vilar på den lilla bit av de fallna trädet som står kvar, vi passerar ofta där på våra skogspromenader och man titta automatiskt uppåt för att kolla så det inte kommer farandes ner, nu tyngs de ju lite av snö också. 

Antar att det kommit snö i stort sett hela landet nu. För barnens skull hoppas jag de ligger kvar till sportlovet. "bara de försvinner på vägarna" 
Ny månad och närmare våren - härligt 





24 kommentarer:

  1. Hu ja inte roligt när nätet ligger nere, jag har inte bundit upp mej utan kör på fast telefon och brunt kuvert till räkningarna rena 1800talet med andra ord
    Härliga vinterbilder, här är det snöblandar regn som gäller bara modd bävar för när det ska frysa på.
    Ha en bra dag,-)

    SvaraRadera
  2. Välkommen tillbaka! Skönt att det äntligen är fixat... håller med om att det är oacceptabelt att det ska ta så lång tid innan ett så enkelt fel blir lagat... uselt!
    Ja, nog har vi snö så det räcker... vill inte ha mer nu... det är jobbigt att skotta när det är blötsnö,,, nu hoppas vi på lite sol och några minusgrader.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Håller med dig om internetleverantörerna! Tänk så många räkningar som kan bli försent betalade ;)
    Det snöar här också, jag tycker det är bedrövligt tråkigt. Men vet ju att just denna tiden brukar vara den värsta, vad det gäller snö här söderöver.
    Skönt du är tillbaka :)

    SvaraRadera
  4. Härligt att du är tbx. Hemma på min gata har vi fått en massa blötsnö.

    SvaraRadera
  5. Välkommen tillbaka till den här världen. Snön ligger tjock på höjderna runt Jönköping men nere i hålan är det barmark. Ha en skön vinterdag. kram

    SvaraRadera
  6. Men välkommen tillbaka.
    Skitjobbigt med nätstrul.
    Vackert med snö.......men nog vill jag allt Ha vår nu.

    Kör nog vårskriket sedan tror jag.

    Ha det jättegott och Hejsvejs till dig.
    Kramkram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj Tantglad jag fick konstiga meddelande hos dig när jag skulle kommentera.

      "Tillfälligt blockerad!

      Åtkomst nekas för ditt nätverk och/eller tjänsten du valt. Var god försök igen om några timmar.

      Eftersom avsökningen sker med hjälp av en dator kan det ibland bli fel, vi beklagar om så är fallet.

      Var vänlig försök igen om några timmar. Observera att vi tyvärr inte kan lämna någon ytterligare information i ärendet.

      Radera
  7. Tur att ert nät kom tillbaka så du kan se vad som händer ute i världen. Beroende tro jag man kan bli av denna maskin för den är till både nytta å nöje. Var just på en promenad i skogen å vad fint det blir med all snö, jo en del träd ramlar här också ser ut som plockepinn på en del ställen.
    Kramen

    SvaraRadera
  8. Jo..beroende är man ju...både mentalt och praktiskt.
    Tycker som dig att gäller det för den ena ska det gälla för den andra också....så det så!!

    Hur som helst...ha en trevlig Söndag.

    SvaraRadera
  9. Välkommen tillbaka till civilisationen! Förstår din frustration att vara handikappad i 19 dagar och inte ens få kompensation för det. Uruselt måste jag säga.
    Å japp, jag vet vad denna abstinens innebär, men om man väljer det själv och är på semester på annan ort så får man ju nya intryck och det känns mindre jobbigt. Men gud så glad jag är att jag är tillbaka - precis som du är.

    SvaraRadera
  10. Skönt att du är tillbaka på banan igen!

    SvaraRadera
  11. Vilken tur du är tillbaks igen. Saknat dina kommentarer och inlägg. Ett skit att vara utan nät,klart man är beroende,likväl av det som mycket annat, el o vatten tex.
    Sårbart är samhället helt klart. Men det finns ingen rim och reson i att inte få nån kompensation, verkligen dåligt tycker jag ...
    Nu ska jag gå ut och flytta lite snö igen. Idag är det kall grader så snön är lika tung längre.
    Kramar♥

    SvaraRadera
  12. Heej, jag tycker regeringen ska lagstifta om ersättningsskyldighet vid bortfall av uppkoppling, det är samhällsfarligt! Tänk om man åker på en massa försenings- och straffavgifter när man inte kan betala räkningar. Hört något om jobbintervjun? Jag törs inte träna alls för tillfället eftersom ryggen krånglar så. Nu vågar jag inte längre tro att det är ryggskott och att jag ska träna bort smärtan. Så nu tar jag det lilla lugna ett tag. Och hoppas att det släpper. Mycket snö har vi o egentligen stortrivs jag ju då, men då ska jag både orka skotta framför huset och orka pulsa med blinka utan att ha ont. Kramiz vännen

    SvaraRadera
  13. Efter bara tre timmar vet jag också det!
    Vi hade gjort av med all vår surf och försökte vänta till ny månad då det fylls på. Men...det gick inte alls...vi var tvungna att köpa till extra.
    Skönt att ni fått tillbaka ert internet! Se upp för det vilande trädet. Det såg riskabelt ut!

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  14. Här skaffade vi mobilt bredband för några år sen, för det är säkrare än det fasta. :-) Ska nog säga upp fasta telefonen helt och hållet snart, för vi använder den knappt längre. Och nu är det dessutom på G att gräva ner fiber (inom några år iallafall). Något supermegasnabbt bredband tycker jag dock inte att jag behöver - men det är säkert något man snabbt kan vänja sej vid om man får tillgång till det, så klart... <:-)

    Och vinter är det för övrigt här också! Några centimeter snö och ca 5 grader kallt.

    Om du känner att du kommer att få platsbrist så håll igen lite på antalet plantor! Det räcker ju egentligen med 1-2 stycken av varje sort, förutsatt att de får gott om plats/stora krukor och mycket sol/värme och näring. :-) Så kommer det upp betydligt fler än så av varje sort i dina sådder, så kan du ju försöka skänka bort överskottsplantorna till vänner och bekanta. :-)

    Risken med att så sent (typ efter mars) är att det kanske inte hinner bli nån mogen frukt innan höstfrosten kommer. Så vida du inte är beredd att ta in plantorna inomhus igen då - men då lär de vara stora på ritkigt! ;-) Och det är stor risk att det följer med bladlöss och annan ohyra in till dina vanliga krukväxter, så jag vill inte dirket rekommendera att göra så. Men du väljer själv! :-)

    Är det nån sort som inte har grott bra, förresten? Jag hade lite problem med ett par, men minns inte nu om du fick av dem...

    SvaraRadera
  15. Inte kul att vara utan nät .Ring och säg till att du var utan nät och vill ha kompensation.Det gjorde jag och fick avdrag på betalningen..Vad är CWC träning?? Kram!

    SvaraRadera
  16. Håller med dig om att man blivit beroende av internet, eller i alla fall användningen av det, men huuu så mycket snö. hoppas på att d värsta e över när vi kommer hem:)
    ha de Fia

    SvaraRadera
  17. Godmorgon! läste om CWC....Tror att jag är för gammal för CWC träning.. Kram!

    SvaraRadera
  18. Japp, snö ska hålla sig där det ska vara INTE på vägarna tack!

    SvaraRadera
  19. Så underbart att ha internet igen! Man blir verkligen handikappad utan. Och fina vinterbilder. Men att köra flera mil i busväder för att träna utomhus i samma busväder, det vet jag inte om jag skulle göra :)

    SvaraRadera
  20. Godmorgon! Jag frågade om det beror på hur många som ville ha fiber. Svar jag fick var att de lägger ut fiber nu och ger ett erbjudande.Sen får de som vill ansluta sig till ett bra pris. De som sen vill ha fiber när erbjudandet är över får betala mer.Ring och fråga dom!!!.......Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
  21. Våran snö har legat kvar tillräckligt länge nu tycker jag... ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  22. Jag har försökt förklara på min blogg hur jag gjort med burkarna å ljusen.
    Ha en fin helg/kramen

    SvaraRadera
  23. Men välkommen åter i cyberrymden!
    Ring till din nätleverantör och fråga hur mycket ersättning du kommer att få. Om folk hänger på och kräver, så kanske det ändras till slut så man får ersättning vid långa uppehåll i leveransen.
    Jag fick ersättning (efter mycket bråkande från min sida visserligen) från både Telia och Telenor.
    Kram

    SvaraRadera