Pages

02 juni 2020

Sopor - fåglar - kalas - mors dag som inte firas



Hos oss pågår garagerenovering och då får man ihop massa sopor typ isolering och sånt trevligt. I lördags hade vi släpet fullt och körde till tippen – som var stängd. Inte tänkte vi på att de var pingstafton så de var bara att köra hem igen och ställa släpet sopfullt.

Efter det var vi på utekalas hos en son och hans son som båda fyllt år i dagarna. 
De blåste halv storm, men vi fann en plats bakom en häck där de var lä så möblerna 
från altan åkte ner i gräset. Några härliga familjetimmar i friska luften. 
Vi har många födelsedag nu på vår och sommaren, de e ju extra bra i år när man behöver vara utomhus. På vintern är de ju kallt o eländigt. 

Nu är den där tiden när fåglarna kommer och lägger ägg i holkarna och får ungar.
Jag kan sitta och titta på dem långa stunder, deras slit, ut och hämta mask o mat,    
in o ge ungarna, ut igen, en farlig trafik och ungar som ständigt ropar på mer mat. Vi har ju husvagn och förra året fick vi en fågelhusvagn av vänner o den är lite extra populär.                                                
 

När jag var och köpte skottkärran köpte jag även en stor häng växt i läcker färg, men sedan slog det mig att den kanske inte passade så bra till husets trista röda färg. Ja jag skulle gärna måla om huset, men de är svårt när det är faluröd.
Om de passar eller inte så får de samsas nu över sommaren
Jag är den där människan som inte är speciellt glad åt alla dessa dagar med olika namn som ska firas speciellt. Typ morsdag. Min barn är uppväxta med att jag inte vill fira sånt här. De är välkomna när de vill och även denna dag men de ska inte ha med sig massa saker. Nu lyssnar ju inte alltid barn inte ens när de är vuxna och så får man svärdöttrar som inte lyssnar alls 😊 Vi träffades nästan alla dagen innan på kalas. Men trots min inställning så fick även jag  morsdagspresent. Jag fick allt av en och samma son, eller nej de var helt klart svärdottern som fixat detta, övriga har accepterat sin konstiga mamma och svärmor, men en har inte lyssnat och kommer aldrig göra 😊

 En underbar blomma
 3 olika nagellack och naglarna målade i dess färger 

ett otroligt fint halsband
Det är inte jag som har denna fina hals utan Fia min allra största docka i samlingen. 
Hon får alltid vara modell när jag behöver en. 

Igår kom äntligen sommaren med
en stor sol,
vindstilla,
25 i skuggan,
29 i vattnet
&
35 i solen.
De e sommar de!!



12 kommentarer:

  1. Du är som jag, jag firar inte morsdag jag heller och det gjorde inte min mamma heller, bara om det råkade sig att vi ville ha kalas men inget måste fanns. Ibland kommer mina barn ihåg att det är morsdag, ibland inte men presenter ska det inte vara...när de var små kom de med blommor från naturen, ett kort som de hade lagat i skolan. Det var fint men annars känns det enbart som ett måste som inte måste finnas alls. Det räcker med att säga glad morsdag om man kommer ihåg det och gör man det inte så gör det inget som helst ändå. Men gulligt ändå av din sonhustru. Hon ville ju så gärna och då tar man ju så gärna emot också. Det ska komma från hjärtat.
    Vilken fin liten fågelholk! :)
    Ha det fint på alla sätt!

    SvaraRadera
  2. Vilken kul fågelholk ,en sån skulle jag vilja ha!
    Jag tycker att man ska fira mors dag varje dag!
    Svar..Den fotoapparaten väntade inte,utan den tog foton i snabb följd.
    Mina pågar skulle ta foto tillsammans ,vi fick hålla på en bra stund innan det blev bra foton.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Vilken fin fågelholk!

    Vi firar mors dag och har alltid gjort men det viktigaste är att komma ihåg varandra varje dag och låta omtanken råda.

    Kram och ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
  4. Så snopet att det var stängt på soptippen. Det kunde lätt varit jag, jag är usel på alla dessa olika dagar, för mig är alla lika.
    Vi firar inte heller Mors Dag. Våra barn brukar ringa, dom bor ju inte nästgårds precis, men blommor och presenter har aldrig varit på tal.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vi firar inte heller mors dag. Hörs av bara. Vill någon komma är de välkomna.
    Så typiskt med tippen 😞
    Varmt och gott. 26 grader idag, så jag körde till stranden. Där var det kalla vindar och bara 21 grader.

    SvaraRadera
  6. Den helgen kan du ju ändå inte klaga över, ja bortsett från den stängda tippen då. Trodde man inte firade Pingst längre, men där hade jag uppenbarligen fel.
    Blommorna du fick av svärdottern (som är mån om sin svärmor) är jättefina, liksom halsbandet. Å inte visste jag att du samlar på skyltdockor. Vilken rolig grej!
    Vädret var lika ljuvligt här. Idag var det åtta grader kallare, men strålande sol, så jag klagar inte.

    SvaraRadera
  7. Typiskt att det skulle vara stängt på tippen!
    Jag är som du - jag värjer mig mot alla dessa dagar som bara är till för att köpmännen ska lura på oss en massa saker vi inte behöver! Mors dag koms i alla fall ihåg av sönerna - så jag fick både blommor, trisslotter och hemrökt lax :)
    Snygg husvagn till småfåglarna!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Snopet när dom har stängt... Dessa helgdagar är inte alls så lätta att hålla reda på.

    Vilken otroligt fin fågelhusvagn!

    Skönt att sommaren har kommit! :-D

    SvaraRadera
  9. Men så trist när man begivit sig dit och allt. Aldrig kul att behöva åka hemåt heller med ett lass med "skit" som man vill bli av med. Hoppas det blir en annan dag för er. Så mysigt ändå med lite uppskattning även o du ogillar firandet som fenomen. Jag gillar sånt där med firande, men förstår absolut att man inte är sådan :).

    SvaraRadera
  10. Hi hi vilken underbar fågelholk. . . .inte undra på att det är poppis att ta in där!!! :-)
    Tur att du har en svärdotter som inte lyssnar på dig. . .annars hade du ju inte fått så fina saker!
    Ha det så bra!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Jag är som du, onödigt att fira en massa dagar. Men en son är förmodligen ännu envisare än du, bara att acceptera, "ler". Det finns värre saker...
    Ja sommaren är här, jag hyrde en lägenhet ett par dagar i byn åt mina ungdomar. Jag kan inte trolla fram tre gästbäddar i min lilla lya. Och en är allergisk mot katt. Funkade jättebra, har hyrt lägenheten förut o den ligger bara några hundra meter från pörtet. Men vi var förstås mest utomhus, även när det åskade o regnade. Kramiz

    SvaraRadera
  12. Det måste vara härligt att ha så många födelsedagar så här på tur, det är inte alls lika vanligt för mig. Märkligt egentligen, för sommaren måste vara ljuvlig att fylla på :).

    SvaraRadera