Pages

27 januari 2010

sicken dag då....de bidde...

Ja min gårdag blev en aning stressig o nervös. Inte nog med att jycken blev skadad, de brukar väl sägas - en olycka kommer sällan ensam?! Igår var de Pärlas tur att jaga upp matte. Tur man har nerver av mjukt stål

När jag var ute med vatten "vilket man får byta o fylla på hela tiden i kylan" så stod Torsten uppe vid grinden. Men jag såg inte Pärla. Så jag gick bort o kollade, hagen är rätt stor. Då låg hon mitt i backen med benen under sig o mulen nere i snön. Gick ner till henne men hon var inte ett dugg intresserad av att resa sig, så ja, de kan vara knivigt att lyfta upp en häst på 400 kg.



(gammalt foto)


Det tog en god stund att få upp henne på benen.  Hon såg ledsen ut o lät lite konstigt. Man känner sina djur väl, man vet hur de betersig o man ser när något är fel. Inte äns äppelgodis var intressant, då är de redigt fel. Så är det.  

Så jag tog in henne täckade av och tog fram




















Så lyssnade jag på lilla magen. Eller förlåt stora magen...det var inte alls det liv o rörelse där inne som det brukar vara. Så jag la på ett tunnare täck under vintertäcket för att ge mer värme sen gick vi på promenad för att få igång magen. Gata upp o gata ner, eller stig upp o stig ner kanske är mer sanningsenligt.

Så kom lite ..vad heter det. Hästbajs..nej de heter hästskit. Sen fick jag passa henne resten av dagen tills hon skulle in. Oftast gick hon o gömde sig den lilla busan.















Så fortsatte passet hela kvällen. Det är lättare att se om det kommer något från baken när de står inne - oh de gjorde det under natten tack o lov. Idag är hon mycket piggare, vi började dagen med en promenad igen o idag gick det fort o var kul, så var det inte igår, då fick jag nästan dra henne bitavis sen släppte jag ut båda Då rullade hon och gosa i snön tillsammans med Torsten. Det är oroligt mysigt att stå och se när de båda två rullar och mår bra. Förhoppningsvis håller magen nu - annars får jag ringa hit veterinären. Pärla är en gammal dam så man blir väldigt orolig när hon ändrar beteende.

Varje gång jag gick in och ut igår tog jag med mig ved in



















och la i spisen


NATURLIGTVIS...brände jag mig på fingrarna oxå!!! fattas bara.

















Nu - snöar det o blåser lite i Småland...bläää. Vi har fått en hel del snö idag. Inte kul alls. Ville inte ha mer snö nu. Var borta i affären förut, de var relativt bart på vägen när jag körde men när jag körde hem låg en hel del redan. Ja de återstår o se hur länge detta ska pågå och om vindarna tilltar fram åt aftonen. (som är ganska nära nu)

Allt för idag. Hoppas jag har något roligare att skriva om nästa gång.


8 kommentarer:

  1. Jo du det här med vatten när det fryser det känner man ju till ;) Men nu verkar det ju som du har koll på alla djuren så det är säkert bra i morgon. Men det här ovädret det är nog inte över än, attans vad det driver här hos mig. Snö är bara arbete!

    SvaraRadera
  2. Ja huvva för sjuka både människor och djur.. Och någon storm med tillhörande strömlöshet vill jag INTE ha. Har haft en ovanligt jäklig dag ändå idag.. Kram

    SvaraRadera
  3. var ju till vet i går och vet. assistenten har hästar och sa att det är många hästar som får kolik i kylan pga att dom dricker för lite vatten för det fryser så dom inte kommer åt det dom behöver.

    hoppas hon slipper mer mag ont nu...

    ang läsning, Simon Becketts böcker är lite för detaljerade på vissa områden, men dom är bra. :-)
    nä inget vidare när folk är elak, vi ska vara rädda om varandra och bemöta folk som vi själva vill bli bemött men så är det tyvärr inte i livet alla gånger... och man ska absolut inte se eller läsa sånt vi mår dåligt av,,,

    Härligt med brasa när snön yr utanför, så redigt skönt också med sån värme. :-)

    klia pärla bakom örat

    ha en skön kväll :-)

    SvaraRadera
  4. Skönt att det verkar ordna upp sig för både hund och häst.En gång hade jag en häst som fick foderstopp och vi fick avliva den,det var inte kul. Snyggt med rosa tratt.
    Vi får hoppas det slutar snöa snart , här blåser det så enormt också. Gubben lär väl sitta i traktorn ikväll och fixa bort snö för alla häromkring.
    Kramis ewa

    SvaraRadera
  5. Oj men vilken tur Anki att du hittade henne där..tänk om hon frusit fast i drivan..ja men hjälp..du är väl en fena på hästar du som vet vad som är fel..

    Mmmm du snön vräker ned..på tvären..

    SvaraRadera
  6. Sicken tur att du fick syn på henne då !! Hoppas att alla, både två och fyrbenta, håller sig friska nu !
    Sköt om er !
    Kramar, Doris

    SvaraRadera
  7. Så skönt att höra att det bättrade sej med Pärla! :-) Det har sina fördelar med vargavinter så sett att man faktiskt tittar till djuren ännu oftare då än annars - och det är ju bra när sånt här händer!

    Här blev det inte så-å-å jättehemskt snöoväder igår, men det räckte ändå tycker jag... Återstår att se om det ska komma ytterligare snö idag... Busvädret innebar iallafall att jag fick en ledig dag idag, eftersom alla träningar igårkväll ställdes in - men bilen är på verkstad idag (service) så jag kommer lixom inte åt att göra något annat istället för att jobba. Men än att sitta här hemma och uggla vid datorn, då - och det gör jag ju aldrig annars, eller... Hm!?

    Ha det så fint!!! :-)

    SvaraRadera
  8. Hej, sitter o läser ikapp o ser att jag inte visste om att Pärla varit dålig! Herregud va rädd jag hade blivit om något djur blivit sådär apatiskt! För visst märker man ju direkt om något inte är som vanligt..
    Hoppas ni har det lite varmare där nere, vi har 18 kalla grader och jag fegar o låter maken ta ut hundarna. Men jag måste ut o röra på mig, så nästa sväng då ska jag med! Attans tand bara som inte gillar kylan alls, men snart är den (tanden) ett minne blott.
    Ha nu en fortsatt finfin helg med nybakt och mys/Kramen

    SvaraRadera