Pages

31 oktober 2010

Vilken utmaning - Vi hade middag för






















Nu har jag ju lite vana av det där att bjuda kockar på mat. Har en bror som är kock och han uppskattar mycket att äta andras mat och ger alltid beröm. Men nog är det lite extra pirrigt att bjuda just kockan på ätbart. Falukorv, de e ju gott



















men det bjöd vi inte på!! Älsklinge bakade bröd, vitlöksbröd,


















jag är så glad för att att han för något år sedan fick för sig att testa "sina bakkoster" för nu får vi ofta hembakat härligt bröd oftast från han egna sammansatta små brödsorter.




















Vi slog till med trerättes, ska de vara så ska de vara. Till förrätt valde vi (naturligtvis) nybakat bröd med räkor....


















Till huvudrätt blev det fisk













Ungsbakad i hummersås

Till efterrätt valde jag att testa Norsk Icekaka som Rankan tipsade om förra veckan.
Den var helt underbar och blev mycket uppskattad. Älsklingen snodde även ihop sin populära kladdkaka.

Kocken var nöjd och mycket mätt när han och frun ramlade hemmåt fram åt natta.

Skönt utmaningen lyckades.
Vi fick en vacker dörrkrans av våra gäster.

















Igår morsö var jag med om en stark onaturlig upplevelse som för några timmar tömde mig fullständigt på energi, ska försöka återskapa den och berätta i veckan.

Sedan vår killhund gick bort i måndags har vi haft brinnande ljus på hans grav. Nu tänder jag ett ljus för honom här oxå. Så saknad....




Vet Ni vad?
Idag blir kanske den dagen jag får mitt 10 000-onde blogg besök.
Undrar VEM det blir.


9 kommentarer:

  1. Attans!
    Jag är 10008!
    Grattis till över 10000 besökare!
    Vilken kalas mat!
    Lät jätte gott.
    Kul att du kommenterade på min blogg!
    Ha det bäst!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Önskar jag hade en kock i släkten ibland...åtminstone som man kan bli bjuden TILL. Skulle nog känna som du annars, lite pirrigt. Men eran meny tycker jag verkade kanon! Mannen här i huset gillar inte lax, och det har jag försökt att ta ur honom, men han är som en blodhund när jag serverar "fisk", så tyvärr får jag äta den i min ensamhet. Just nu ligger det en varmrökt Regnbåge i kylen och läskar mig, ska väl försöka få någon att dela den med nästa helg tänkte jag.
    Tack för din omtänksamma kommentar på min blogg!!
    Ha en riktigt bra söndag!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken måltid! Det lät väldigt gott!
    Jag är 10 017:e besökaren!
    Grattis till alla besökare du har!
    Det ska bli spännande att få höra vad du var med om för onaturlig upplevelse. Sånt tycker jag är intressant...

    Kram och ha en härlig söndag.

    SvaraRadera
  4. Jösses vilken middag! När bjuder ni hem mig? Lät underbart gott!
    Nu är jag jättenyfiken på det onaturliga! Vill veta!
    Massa kramar

    SvaraRadera
  5. Härom natten drömde jag att jag hade kräftor i håret, sen bad jag någon att ta bort dem för det vågade jag inte göra själv, rädd som jag var för dom vassa klorna. När dom var borta var jag lockig i håret, kräftorna hade fungerat som papiljotter, haha, kan du begripa var man får allt ifrån.
    Hoppas du har det bra trots sorgen, dina nära o kära stöttar och tröstar...sköt om er
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  6. Vitløksbrød er topp, trenger bare en rødvin til så har jeg alt.

    SvaraRadera
  7. Morning! Tack för att du skrev o berättade hos mig...som jag lider med dig! Djuren är ju som ens barn...ingen kan ersätta den andra....förstår att det är jobbigt! Jag begriper inte hur jag ska klara av det den dagen det är Dittes tur...och Fias...

    Läser att ni haft en trevlig middag! Så gott ni bjöd på! Kul att du testade norska kakan!
    Kramen!
    Ragnvi

    PS. Hoppas du inte blev mer ledsen av din upplevelse?!

    SvaraRadera
  8. Förlåt missade jag middagen, Hade fullt upp med att byta bänkskivorna i köket. Väntar nu på hantverkaren som skall sätta nytt kakel.. Å dom kan man ju vänta på.... Nordsvenskar wow det var längesedan man satt på en sådan ståtlig häst..
    Ha en underbar dag. tvillingen

    SvaraRadera
  9. Lät verkligen gott och jag förstår att kocken uppskattade middagen, vi vet ju själva hur skönt det känns att ibland bli bjuden på middag och slippa laga mat ALLTID ;-). I kväll bakade Yngre sonen pizza och det var underbart gott :-) !
    Sköt om dig !
    Kram
    PS
    Låter härligt med hemmabakat matbröd men det är nog tur att min man inte bakar, jag hade då ätit rent för mycket av det goda brödet ;-)
    DS

    SvaraRadera