Pages

04 februari 2020

Far och flyg över Atlanten

I oktober 2019 flög älsklingen, jag, min äldsta son o hans fru över Atlanten till en redigt pulserande stad 
New York



Vi bodde mitt i smeten 52 gatan på Broadway, på
Courtyard by Marriott New York Manhattan
från att vara van att bo på marknivå hamnade vi 22 våningar upp, en viss skillnad. 
De var en redigt häftig upplevelse att få komma dit. Så mycket att se och göra så dygnen gick i rasande fart. 

Vi var på hockey i Madison Square Garden Henke ”schampokillen” stor i mål. Otrolig stämning i arenan, de fick storstryk men de var ändå en häftig upplevelse. Vi hade kanonbra platser högt upp såg jättebra men fick lite svindel 😊

Vi var ute vid World Trade Center, Det var starka känslor att stå där, se dessa enorma hål som en gång varit skyskrapor. Tänka på alla de människor som dog när husen rasade. Fasansfullt

Ett ny skyskrapa var uppbyggd. One World Trade Center. 

De hade byggt upp ett jätte köpcenter och en tunnelbanestation under marken. Mäktigt ställe. Ovan mark så tolkade jag byggnaden som en Ängels vingar
Times Square 
Där var ett hav av reklamskyltar i alla tänkbara färger och former


Här vimlade det av människor, sagofigurer och självaste frihetsgudinnan hade hittat upp på torra land. Åka ut til henne var inte att tänka på
köerna till båtarna var minst en km långa. Så de var tur hon kom in till oss :) 

Är man i New York måste man väl hälsa på Trump Tower
Väl vaktat företag. 

Vi åkte en del tunnelbana, de fanns bra linje till vettiga priser. 
Vi gick massor men ibland var de skönt att vila benen 
på ett säte i tåget. 


Central Park är en 3,4 km² stor rektangulär park på 

Manhattan, där var härligt att strosa omkring, men jag 

gillade inte alla häståkare där, i mina ögon djurplågeri att ha 

hästar stående i värme hela dagarna fast vid vagnar o så gå 

bland tät trafik. Stackars djur. 

Apple Upper West Side


Här vimlade det av folk i ett hus gjort i glas. Service var mycket god, här jobbade
otroligt många säljare. 

Vi besökte 
Intrepid Sea, Air & Space Museum
här såg vi bl a 
Rymdfärjan Enterprise 

USS Intrepid, hangarfartyget som ligger ankrat i Hudson River, enormt
stort fartyg. Även här var mycket folk. Ja de var mycket folk överallt 
i New York. 

Ja vi såg o gjorde massor, vi shoppade på Macys våning upp och våning ner, enormt ställe. 

Tror inte vi missade så många gator eller sevärdheter.

Jag hade inte ont av tidsskillnaden, som vissa har.
 
På flyget hem sova jag hela resan över Atlanten, så de gick fort 😊

Den där lilla grejen som skulle med hem som en lite påminnelse om denna pulserande stad blev naturligtvis





6 kommentarer:

  1. WOW! Vilka bilder från New York. Var där för cirka 25 år sedan, och där har hänt mycket ser jag. Den nya skyskrapan är magnifik, älskar ju sådana byggnader både från marken och från 20:e våningen, gärna ännu högre:-)
    Å vilken grej att se Henke i aktion mellan stolparna - WOW!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är en himla upplevelse att se USA irl.
    Dock var vi inte så mycket i just NY. eftersom vi bodde i Colorado Springs och var ute och kuskade runt lite här och där runtom.
    Kan tänka mig att det var skönt att komma hem, lika mycket som man vill stanna.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ni verkar ha hunnit med att se det mesta av staden! Tack för rundvandringen! Där har jag aldrig varit. Hade bestämt att åka dit när jag fyllde 50, men blev dels avskräckt av alla terrordåd och dels kunde vi inte åka nånstans för sonen var så sjuk då. Men nån gång i framtiden åker jag nog dit. Grand Canyon lockar faktiskt mer.
    Sv: Så bra att ni både har HLR-kurs och hjärtstartare på jobbet. Det är mitt jobb att utbilda i det så det ligger mig varmt om hjärtat.

    SvaraRadera
  4. Wow detta kallar jag resa blir riktigt avundsjuk ju :-)
    Kul att du är tillbaka igen:-)

    SvaraRadera
  5. NY är verkligen en häftig stad med mycket att göra och se på. Ni hann verkligen med mycket! :-)

    SvaraRadera