Pages

15 april 2020

Att ställa om. Att ringa upp efter 7 år



Nu är det lite mer än två veckor sedan jag lämnade mitt kontor och öppnade ett nytt hemma, bara tillfälligt tills läget förändras. 
Jag har tur som kan ta hem jobbet, nu mera pratar jag bara med folk via telefon och har möte i Teams. Tekniken är inte att förakta. 

Jag har en ny granne som också jobbar hemifrån hon, jag och min jycke 
börjar dagen kl 06.00 med en långpromenad i rask takt genom skogen. 
Vid lunch ses vi igen och gör samma sak. Minst 1,5 timme om dagen är vi ute i friska luften. De e gott! 
De är extra skönt att bo som vi gör i dessa Coronatider. 
Min älskling han jobbar som vanligt.

Jag längtar tillbaka till den vanliga vardagen o är djupt bekymrad för den situation som uppstått med sjuka, döda, arbetslösa och företag som rasar ihop.
En hel värld som stängt igen. Läskigt. 


Jag följer serien Cobra, lika läskig är den katastrofen.  

Idag hittade jag ett brev som kom till oss i december 2014 där brevskrivaren bad oss ringa. Då gjorde jag inte det, för jag la undan brevet för att ringa när helgen kom, men de blev bortglömt. Men idag ringde jag och han som skrivit brevet blev jätteglad trots att jag faktiskt ringde 6 år efter att brevet kom. Det var en av våra valpköpare, vi träffades 2009 sista gången då var han och vovven och hälsade på oss uppe från Boden. Nu fick jag veta att hans vovve min tjejs syster fick cancer och somnade in i december 2019. Vi satt och blurrade i över en timme i telefon. Vi var så välkomna upp och hälsa på och de hoppas jag vi kan göra någon gång. Har aldrig varit så högt upp i landet som Boden. Vore kul att få se den delen av Sverige. 






7 kommentarer:

  1. Jag tycker också det är skönt att bo på landet i tiderna som är. Fast, det tycker jag ju alltid. Visst blir man fundersam om hur det ska gå med allt. Skulle inte fixa att kolla på någon serie med tema pandemi, huva. Här diskuteras om man kan genomföra Säfsenveckan som går andra veckan i juli!!!
    Boden har jag heller aldrig besökt. Trots att jag gärna drar mig uppåt landet så har jag inte hunnit speciellt högt upp.
    Ha det gott, kram från pörtet

    SvaraRadera
  2. Så du har satt på din blogg igen, för den var ju nedsläckt ett tag för vanliga besökare...
    Tror nog att det kommer vara fler och fler som kommer jobba hemifrån även efter pandemin är över. Tycker otroligt synd om alla affärer, caféer, restauranger med mera som har det tufft, inte bara här utan i stort sett hela världen. Tror att alla är så illa tvungna att börja från scratch igen.

    Har en bloggkompis som bor i Boden. Verkar vara en väldigt fin och aktiv stad av hennes bilder att döma. Själv har jag aldrig varit längre norrut än Umeå.

    SvaraRadera
  3. Tänk! Det är många hundar som blir extra rastade idag!
    Svar..Tur att vi är olika ,tänk om alla såg likadana ut då hade man inte vetat vem man pratade med!
    Ha en bra dag
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Visst är det en hel del att ställa om nu men fint att du kan jobba hemma. Och perfekt att med grannfrun och hunden ta en morgonpromenad och även fler senare under dagen. Tycker mig ha sett att det är liknande även här i huvudstaden. Många fler ute och rör sig och även barn.
    Så bra att du nu ringde det där telefonsamtalet. Känner igen mig. Lätt hänt att man glömmer och att det inte blir av.
    Boden har jag besökt några gånger och säkert vore det trevligt om du fick till en resa dit vid tillfälle.
    (Försökte för någon vecka sedan att kommentera på din blogg men då gick det inte. Men idag så....Roligt att kunna läsa hur du har det.)
    Önskar dig en fin helg.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Bättre sent än aldrig brukar man ju säga och samtalet var säkert uppskattat.
    Så skönt att kunna arbeta hemifrån. Det kan inte jag vilket känns så där med tanke på att Husse tillhör en riskgrupp men det är bara att kämpa på och hoppas på det bästa.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag undrade just hur det gått med ditt jobb. Skönt att du kan fortsätta att arbeta hemifrån.
    Bättre sen än aldrig fick en tydlig innebörd av ditt senkomna telefonsamtal.
    Kul att du är tillbaka i bloggvärlden.
    Kram/Kicki

    SvaraRadera
  7. Skönt att du kan jobba hemifrån. Och att din man kan jobba på. Tror vi behöver så mycket vardag och rutiner som möjligt. Jag är egenföretagare och har fått alla mina jobb avbokade. Min man som alltid reser jobbar helt hemifrån nu. Två av mina närmaste tjejkompisar är permitterade och jobbar bara 40% så vi försöker ta gemensamma fredagspromenader, med avstånd mellan oss. Jag försöker ta minst två promenader varje dag, målet är minst en mil per dag. Lyckas oftast men inte alltid, som igår var det migrändag.
    Vad roligt att du äntligen ringde upp! Tänk vad ett telefonsamtal kan ge energi. Och kanske en resa till Boden. Där har jag inte varit, men har varit i Kiruna och vandrat. Det var min och min mans första gemensamma semester. Hoppas ni kommer iväg!

    SvaraRadera