Pages

27 april 2020

Ved & hund på vift


Vad kan man göra en lördag? Jo man kan tömma ett hästsläp med ved och stapla in det i vedboden. De har suttit långt inne men i lördags satte vi fart och då blev de gjort. 
Många timmars bra träning 😊


Vår skogspromenad i går gick inte som den brukar. Min lilla tjej (hunden) går ofta lös, hon går några meter före oss, nosar omkring men håller sig på skogsvägen.

Igår vid en kurva försvann hon utom synhåll så jag ropade på henne att stanna o de trodde jag hon gjorde, hon brukar sätta sig o vänta, men när vi kom ur kurvan var hon borta. Jag ropade o ropade men ingen hund. Då kommer oron, vad är hon, vad har hänt.

Jag var helt säker på att hon skulle hitta hem själv, hon har gått där mer än 1000 gånger, men något kunde ha hänt, vi hann hem o hon var inte hemma.
Grannen gick hem och gubben och jag tog bilen så for vi upp mot skogen igen.
Grannen skulle hålla koll uppe vid deras gård, oavsett vilket håll hon skulle komma ifrån måste hon ut en bit på en trafikerad väg och trafikvett har hon inte.
Ropade o ropade men ingen hund. Tusen tankar rör sig i huvudet, otäcka tankar. 

Efter en stund ringde telefon - grannen. Hon kom de hållet så de stannade henne och gav henne vatten och väntade på oss. Svansen viftade glatt när hon fick se husse och matte, vi blev lika glada alla tre. Första gången på 12 år som hon avvikit.

Någon gång ska väl nyfikenheten ta över förståndet 😊 Idag har promenaderna varit i koppel och hon har varit mer bakom oss än framför.  








9 kommentarer:

  1. Den hemska känslan när en hund försvinner är inte rolig. Skönt att hon kom tillrätta. ♥
    Kram

    SvaraRadera
  2. Lite sent att bli tonårstrotsig! Tur hon dök upp!

    SvaraRadera
  3. Vilken tur att hon kom till rätta igen ❤

    SvaraRadera
  4. Puh! Vilken oro! Förstår att det blir koppel nu ett tag. Men så skönt att hon kom tillrätta.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Du/ni behöver nog inte gå på gym ett tag för att träna arm- och benmusklerna. Tänk att ved kan vara så multifunktionell.
    Är sååå glad att ni hittade hunden igen. Vet inte om du följer dina namne Anki (https://ankisbildblogg.wordpress.com/), som brukar vara hundvakt åt sonens whippet. Han försvann också för några månader sedan, men där blev slutet inte lika lyckligt som hos dig. Man hittade honom drunknad i en å.
    Det är nog bäst att ha hunden kopplat framöver skulle jag tro, eller!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag följer Anki o vet den hemska historien. Så jädra ledsamt.
      Hon har till och med varit hemma hos mig och hälsat på :)
      Jag kommer låta min tjej gå lös igen, ett misstag på 12 år kan inte innebär ständigt koppeltvång :)

      Radera
  6. Vilken tur att hon kom tillbaka.
    Ved värmer många gånger.
    Svar:Jag behöver inte smygäta numera Men när pågarna kommer hit så hittar de all godis!
    Här har det regnat inatt och det behövdes!
    Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
  7. Men vad skönt att det blev en happy ending på den berättelsen! Undrar vad det var som var så oerhört spännande så hon inte kunde låta bli att dra iväg...

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar de var en hare som ville leka med :)

      Radera