Pages

15 juni 2011

Från staden vid havet till sötvattenpiraterna i inlandet, närmare bestämt Växjö. Jag gillar domkyrkan i Växjö och dess tvillingtorn. 


















(fick en redigt läcker bild av tornen i motljus)

Jag var på en liten tjänsteresa. Tjänsteresor är bra, då får man god mat alldeles gratis. Jag är svag för Kinamat men det är inte min kära älskling så de blir inte så ofta jag intar denna sagolika mat, när vi går ut och äter. Men i Växjö la jag fram mitt önskemål och fick de uppfyllt och magen proppfull. Mumms.


Jag har min gamla faster där , så den här gången tog jag mamma med i bilen så dumpade jag av henne hos faster så tanterna kunde blarra lite. Hon är rolig min faster och min farmor upp i dagen, faktum är att de är så lika så de känns precis som de är farmor jag har framför mig när jag träffar henne. Vi hade en liten dialog, hon frågade


-är du verkligen bara i Växjö en gång om året.
-ja, kanske händer de fler gånger men det är bara en gång om året jag       absolut måste hit.
-dumt sa hon, för nästa år är jag död.
-va är du död?
-ja de e ja , jag är ju skitgammal, de måste vara min tur snart.

Man kan inte annat en skratta åt henne, tokan. Hoppas hon har fel bara!!
Hon bor över trätopparna faster



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag skulle nog inte vilja bo i ett sånt där högt hus o dessutom högst upp. De måste vara extra läskigt när de åskar o blixtrar. Himlen är ju så nära..*ler*
 
När vi körde hemmåt ville mamma besöka restaurangen gyllene tuttarna
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ett sött uttryck för Mac Donalds jag fick lära mig när jag jobbade inom resebranchen.
Oh med lite fantasi ser ju deras märke faktiskt ut som gyllene tuttar!!
 
En liten fix ide hon fick för att hon sällan äter sån där (skräp) mat. Men när hon väl fått sin mat så tyckte hon fåglarna såg hungriga ut och började mata dom, tror de fick bra mycket mer än vad hon åt själv.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hon fick varjefall sin Mac Donalds mat, om sen hon eller fåglarna åt mest är ju mindre viktigt.

Titta gärna in i mina 365 foto 2011, så blir jag glad.

18 kommentarer:

  1. Vilka vackra kyrktorn :-)

    Perfekt med tjänsteresa med god mat :-) Jag är oxå förtjust i kinamat :-)

    men sicken mor du har... matar de skräniga skräpfåglarna... ;-)
    Gyllene tuttar... de kanske skulle byta namn,..."gyllene tuttarna"

    Önskar dej en finfin dag!
    kram

    SvaraRadera
  2. Gratis är gott!
    Vilken fin kyrka det verkar att vara.
    Klart att fåglarna ska ha mat :)
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. *skratt* Gyllene tuttarna....dit hade vi ju tänkt oss nu när vi ska på semester med LillaC....men inte kan jag säga gyllene tuttarna....för tänkt när han berättar sen på dagis vars han ha varit me mommo å moffa....då tror dom att vi gått på nån porrklubb me LillaC...huuujjja..
    Men det va kul ha aldrig hört den benämningen förut...

    Jasså du tog en sväng till Växsjö och hälsade på och åt Kina-mat.
    Det va länge sen man åt...
    Jag tycker också att det är gott....men inte friterat dock.

    Men här regnar det va tusan är det för väder ???? Vi som ska packa bobilen....
    Skit.

    Tjingelingen.

    SvaraRadera
  4. Tjingelin favvo Anki, ja vad ska jag säga: inte konstigt att du är min favvo....sitter här och läser "ikapp"...Skratt och ler, samtidigt som jag LÄR mig många nya ORD!!!!!! "skona får konstig rund form" GRATTIS förresten!
    Gyllene Tuttarna = 10 poäng!!!!!!!
    Önskar dig nu en bra dag! var rädd om Dig! Stor kram från mig.

    SvaraRadera
  5. ja, vi får hoppas att hon har fel, så där brukade min mormor också säga
    kramar

    SvaraRadera
  6. Hahaha! "Gyllene tuttarna"! Det var riktigt skojsigt!

    Jag blir alltid sugen på att äta på M.D när vi är ute och reser.
    Här i Ö-vik hade vi M.D några år men de slog igen.

    Vilken häftig bild du fick på kyrkan!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Å guuud, jag älskar kinamat också. Bäst är det när det är lunchbuffé så man kan välja och vraka som man vill, men jag äter alldeles för mycket då.
    Så mysig faster, men hoppas verkligen hon har fel. Å jag är inte heller så mycket för McDonald´s, däremot åt jag en riktigt god hamburgare i Göteborg på HardRockCafé, wooow, nästan som kinamat...
    Ha´det så gott, här regnar det och är allmänt grått och trist, så det får bli en god bok och brasa tror jag!!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Vad fint..i Växjö,,man, jag, brukar bara susa igenom snabbt..ser ju så fint ut..ja kul att hälsa på gamla fastar och dylikt..de bladdrar på hahahh kan nästan höra dem..Mysiga tanter.ha de kram karina

    SvaraRadera
  9. Sv: hahaha - jo, det var stängt så vi landade i vattnet istället
    tack för alla tummar och tår
    kramar

    SvaraRadera
  10. Vilken bild det blev..!!! Urtjusig..=)

    Älskar oxå kinamat och i morgon blir det det till lunch. Vi äter ju alltid pedagogisk lunch på jobbet men i morgon har vi studiedag och då ska vi "luncha på stan"...kinamat, mmm..!!!

    Kraaam

    SvaraRadera
  11. Härlig faster med humor..det är sköna ladiesar det..jepp en liten tjänsteresa piggar upp :)

    SvaraRadera
  12. Jag älskar Växjö fast nu är det ett tag sedan jag var där.

    Blir det inte dyrt att mata fåglarna med pommes???

    Kram//Carolina

    SvaraRadera
  13. God morgon, Anki!
    Härligt att få ditt sällskap så här till frukosten, som för övrigt intas med hörselskydd på. Inte så lätt med timmermän, som borrar och grejar på bakom min dataskärm :-).
    Ha, ha; "de gyllene tuttarna". Så kan man förvisso oxo se det.
    Ha en fin dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Nu börjar det kännas som om jag inte heller är i Växjö oftare än typ en gång om året. <:-) Lite skillnad mot när jag pluggade där och var dit var och varannan dag. Nu sen dottern blev myndig får jag ju inte ens längre komma dit för att gå på utvecklingssamtal eller föräldrarmöten på hennes skola. ;-) Så det får väl bli en helt vanlig "turistresa" dit nån gång framöver istället. Det ombyggda Samarkand (köpcentrat du vet!?) har jag tex inte varit på - vilket jag antar är ett "måste" åtminstone en gång i livet!! :-D

    Hoppas verkligen du kan hälsa på din faster nästa år också - hon verkar hur härlig som helst!!! :-)

    Ha det fint!!!

    SvaraRadera
  15. Vi kallar den för "den gyllne måsen" men tuttarna går bra de me :)

    SvaraRadera
  16. Jag ler också åt din faster, vilken härlig gumma -får man skriva gumma? Jag gör det eftersom det är ett ord som jag tycker om.

    Sedan ler jag igen - Gyllene tuttarna, det var bra även om jag själv aldrig skulle äta på Mac Donalds, gärna andra kedjor men inte deras mat.

    Du verkar ha haft en kul dag i Växjö även om det nu måste varit lite jobb också.

    SvaraRadera
  17. Haha, härlig gammal faster du har :)

    SvaraRadera
  18. Fin kyra:)

    Hoppas att du haft en bra torsdag!

    Kramar till dej!

    SvaraRadera