Pages

25 februari 2022

De som hänt och 5 en fredag

I onsdags  hade vi underbart vårväder med sol. Jag var iväg och tog mina prover inför en ny cellperiod. En elev frågande om hon fick ta dem och jag säger alltid ja även om jag är svårstucken. Tyvärr lyckades hon inte så efter några försök fick hon lämna över. Jag lovade henne att hon kan få försöka igen om hon är kvar när jag kommer tillbaka om några veckor.  

Efter provtagningen var jag hos sonen med nyopererade armen och hälsade på honom och barnen. Fick lite uppslag till presenter inför tösens födelsedag som står för dörren. Hon gjorde en liten önskelista, bra när man kan köpa sånt de verkligen behöver och vill ha. Får se om jag kan hitta och uppfylla någon önskning. 

På kvällen ringde jag en väninna och fick en chock då hon berättade att hennes man tillika vår vän hastigt dött på dagen. Vi var hos dem förra helgen och nu är han borta, jag fattar de knappt. Så sorgligt. Ett 💕som stannat. 


Igår fick vi besök av älsklingens ena bror, en snabbvisit från gnällbältet, kom på eftermiddag och körde hem tidigt idag på morgonen. Vi ägnade kvällen åt prat och kortspel 😄Vi en burk fin marmelad han köpt längs vägen. 

Jag gav mig också iväg tidigt idag på morgonen in till stora staden och besökte


Först var jag på mammografi. Det finns nu mera i ett relativt nytt hus och där fungerar den ungefär som på bilbesiktningen nu, man checkar in själv.


 Nere i foajén samsades några idrottare, en del klättrade och andra  gjorde övningar på golvet. Jag har en sån där som klättar upp på vägen bredvid vår TV

Tog en fika på lasarettsfiket, sedan gick jag en rejäl promenad i en timme för jag hade några timmar mellan besöket på bröstmottagningen och Urologmottagningen, mitt besök inför en ny kur cellgifter. Så nu är de dax igen efter en veckas uppehåll.


Avslutar med Fem en fredag. Det är Elisa som håller i det. 

1.      Vad är en bra present att ge bort?

Något som mottagaren önskat sig. Eller ett presentkort.

2.     Vad är en dålig present att få?

För min del en bok.

3.     Vad står just nu på din önskelista?

Att jag blir friskförklarad.

4.    Har du någon gång bytt en present du fått?

Nej jag kan inte minnas att jag bytt något jag fått. Men jag har säkert fått något som jag aldrig använt.

5.     Vad tycker du särskilt mycket om att få?

Kärt besök – de räcker gott för mig. 

15 kommentarer:

  1. Men fru Nilsson då! Vill du inte ha en bok? Jag tycker det är en bra present. Och du tycker presentkort är en bra present, och det tycker jag är en tråkig! Men, sista frågan är vi helt överens om: ett kärt besök är det bästa man kan få! Och jag hoppas med dig, att du blir friskförklarad snart! Var rädd om dig! Kram!

    SvaraRadera
  2. Kärt besök står högt på önskelistan efter allt coronaelände! Hoppas att din (och min) önskan blir uppfylld gång på gång!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Mammografi vill man ju inte missa... Böcker kan man inte köpa till mig för jag har redan alla :)

    SvaraRadera
  4. Börslyckegård ligger ju typ ett stenkast från oss - de har mycket gott! Så tråkigt med er vän livet är skört. Hoppas att du snart blir friskförklarad igen. Ha en bra helg.

    SvaraRadera
  5. Beklagar verkligen förlusten av er gode vän <3 Så snabbt tillvaron kan förändras och så lite vi vet.

    Jag förstår mycket väl din önskan om att bli friskförklarad. När det blir skarpt läge så blir det så tydligt vad som är viktigast i tillvaron.

    Önskar er en fin helg!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Det var tråkigt att höra om vännen! Med tiden får ni glädjas åt att ni hade trevligt helgen innan. Det kan gå så fort.
    Håller tummarna att du snart är friskförklarad! Och för min del är en bok en bra present.

    SvaraRadera
  7. Vad tråkigt med vännen. Kan verkligen förstå att du vill bli friskförklarad, hoppas att du blir det! Böcker köper jag sällan sedan jag började jobba med det, guldgruva på jobbet. ;)

    SvaraRadera
  8. chockartat med er vän. förstår verkligen att din högsta önskan är att bli friskförklarad. besvärligt när provtagningen inte fungerar. jag har varit med om något liknande när flera stycken förgäves försökte få fram några droppar blod ur min stackars arm. till slut kom en suverän kvinna som lätt som en plätt fyllde det ena röret efter det andra!

    SvaraRadera
  9. Skrattade gott att du inte vill ha en bok i present. Det var otippat! Kanske lika otippat som jag som inte vill ha en chokladask i present - hahaha!
    Många läkarbesök blir det just nu för dig. Är väldigt stolt över dig att du verkar ta allt med ro. Smart faktiskt! Hoppas innerligt att din önskan att bli friskförklarat slår in.

    SvaraRadera
  10. Så tråkigt med er vän som så hastigt gått bort ... beklagar.
    Det blir många besök inom vården för dig nu, men bra att den finns.
    Att du ska bli friskförklarad önskar jag av hela mitt hjärta!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Fint att läkarstudenter får öva lite, det är ju inte så lätt i början att ta blod från andra än sig själv.
    Hemskt när folk går bort bara "sådär", man blir alltid chockad är min erfarenhet.

    Beklagar verkligen.

    Ha en fin kväll nu.

    SvaraRadera
  12. Jag är likadan som du, dom får gärna testa att sticka mig, o lätt är jag inte, ådrorna liksom går undan o gömmer sig...
    Klart att din enda högsta önskan ska gå i uppfyllelse, så snart alla behandlingar är över! Så sorgligt med din vän, inga garantier ges i livet, plötsligt är det över...Förstår att det måste kännas extra tråkigt när det är helt oväntat.
    Jag bryr mig inte heller om prylar, att få umgås med nära och kära är det som är viktigt.
    Varm kram

    SvaraRadera
  13. Så sorgligt att ni mist en vän! Jag beklagar så mycket. ♥
    Ditt svar på vad som står på din önskelista förstår jag mer än väl.
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  14. Fy så sorgligt att din väninna så hastigt miste sin man.
    Så juste av dig att låta eleven träna sig att sticka dig. Det skulle jag inte frivilligt ställa upp på. Det gör ju så jäkla ont när venen inte hittas.
    Ha en fortsatt fin helg.
    Kram

    SvaraRadera
  15. Hejsan! Kul att läsa andras svar i "Fem en fredag" , och visst är kärt besök fantastiskt att få. Förstår att du vill bli friskförklarad, håller tummarna!
    Tråkigt att höra om din vän som hastigt gick bort.
    Njut av dagen!
    Kram

    SvaraRadera