Pages

23 augusti 2020

1 extra hund & 3 rätters


I fredags kom yngste sonens lille hund till oss för att bo över helgen.

Husse och matte skulle till Öland på hundmöte/uppföda träff med deras stora tik, så då fick lillekillen bo hos oss. Han är pensionerad jakthund, på sitt 13 år precis som vår tjej. 

Lillan har ett fårskinn på soffan, där sover alltid hon på nätterna.
Så jag la ut ett skinn på den andra soffan och visa killen är där får du sova och så gick vi och la oss.Vi vaknade mitt i natten av att de prasslade i sovrummet,och när vi tände så såg vi killen gjort en bädd till sig i en Ikea kasse som mannen ställt på golvet med kläder och skor i 😄
Han är van att sova i sovrummet i egen bädd på nätterna, så eftersom de inte fanns någon här fixade han en själv när vi lagt oss. 😉På morgonen tömde vi kassen och la dit ett skinn så blev de lite bekvämare för honom till nästa natt. 
I veckan kollade jag efter lite för- och efterrätter som jag aldrig gjort
Hittade några jag ville testa så mannen fick bli försökskanin. 
Så på lördagen överraskade jag honom med 3 rätters och vin till middagen.
Själva middagen var inget nytt utan kycklinggryta med chili och ananas.

Till maten serverades rött vin, ganska gott faktiskt (ja jag är ju ingen vinmänniska men jag försöker 😊
Till förrätt bjöd jag på Crostini med ost- och sardellyoghurt
Till efterrätt bjöd jag på Tiramisu med hallon.
Middagen blev väldigt uppskattad och allt var gott – jag hade lyckats! 
Alltid spännande första gången man prova nya rätter. 

De sas vi skulle få en sjudundrande åskväder över oss natten i lördagen, men de uteblev. På lördagsmorgonen kom ett rejält regnväder som gjorde att vi fick vänta någon halvtimme innan vi ville gå vår morgonpromenad. Men efter regn kommer solsken och så var det igår också


13 kommentarer:

  1. Vi fick några regnstänk på natten sen en skön dag på stranden. Vid fikadags kom det några stänk till och sen blev det en fin kväll.
    Så god måltid du fick ihop👍🏼

    SvaraRadera
  2. Vilken fin gäst ni hade på besök och självklart kan man sova även i en IKEA-kasse ;-) Vilken god middag det blev! Tiramisu är min favoritefterrätt!

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig middag! Där skulle man ha varit med.😋

    SvaraRadera
  4. Vad trevligt med en extra hund på besök. Och så fint att han gjorde sin egen bädd i kassen i ert sovrum. Smart och påhittigt.
    Vad roligt att laga lite extra god mat. Kan tänka mig att maken blev överraskad. Det såg väldigt gott ut.
    Kram och trevlig söndag.

    SvaraRadera
  5. Hundar är ju helt underbara, precis som katter så har de sitt eget sätt att hantera situationer som uppstår.
    Nån gång vill jag ju ha en hund men tiden finns inte idag...tyvärr.
    Att göra en maträtt för första gången är ju spännande, kul är det också.
    Här blev det egen köttsoppa idag, herrejösses va gott det blev.



    sv: Ja, att klaga på vädret är ju ganska meningslöst ;)

    Ha det fint.

    SvaraRadera
  6. Själv är bäste dräng!
    Sv..Vart fjärde år blir det 366
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Gillar eran gästhund. Han beter sig som en katt - hahaha:-)
    Å din trerätters var ju super! Speciellt förrätten och absolut efterrätten. Tiramisú är en av få sötsaker som jag äter:-)

    Vi fick några få regndroppar i lördags och söndagskväll, men ingen åska. Det får gärna regna under nätterna för min del;-)

    SvaraRadera
  8. Trevligt med en extrahund i huset ... verkar vara en klok kille!
    Din trerätters får det att vattnas i munnen och allt ser fantastiskt gott ut!
    Ha en fin start på veckan!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Men oh, nog är dom bra goa dom små pälsklingarna. När jag tittade på mina gamla blogginlägg idag såg jag ett foto på Candie, Blinkas halvsyster, som var på kollo hos oss några dagar för ett par år sedan. Hon bäddade i köket med min långa trasmatta, lyckades sno ihop den nästan till en boll o ovanpå den tronade hon.
    Förstår att herr Nilsson är upp över öronen kär i sin fina fru som överraskar honom med trerätters med vin därtill! Det såg jättegott ut, du är duktig du! Sista sommarveckan är påbörjad, till din förtvivlan förstår jag. Bara tio grader i morse när jag skulle ut på trimbingo. Skönt tyckte jag...
    Kramiz

    SvaraRadera
  10. Vilken gosig och smart liten vovve! Han gjorde sig hemmastadd. Kramiz

    SvaraRadera
  11. Så mysigt han fick det på IKEA-kassen och maten var det verkligen inget fel på heller :-D

    SvaraRadera
  12. En Ikea-kasse är kanske framtidens hundbäddar? Han är så gosig och ett riktigt gulle"fjun" så pälsdjur han är. Visst är det roligt med djur och visst är det roligt att överraska med en trerätters middag ibland. Gottigott!

    SvaraRadera
  13. Han längtade nog efter sällskap lilla voven och då fick en Ikea kasse duga! :-) Man vet aldrig med katter och hundar!
    God mat du bjöd på. . . .älskar Tiramisu med hallon.
    Ha en fin onsdag!
    Kram

    SvaraRadera