Pages

28 augusti 2020

Fem en fredag HÖST 200828

Veckans fem en fredag H Ö S T!



    1.   Vad ser du fram emot i höst?
Mysa under pläden i uterummet med tända ljus och ett glas vitt.
Själv - med mannen eller med goda vänner.
 


2.     När kommer höstkläderna fram?
De kommer pö om pö efter väder o vind. 
Några höstjackor har redan kommit fram. 
Jag är ju ute tidigt på morgonen och går, då behövs jacka.

3.     När är det på riktigt höst?
När träden skiftar i färg och löven lämnat sina grenar, 
när gräset sluta växa. När sommarblommorna har vissnat ner. 
När mörkret kommer tidigt på kvällen.
 

4.     Gör du något under hösten du inte gör någon annan säsong?
Plockar in trädgårdsmöbler, tar fram plädarna i uterummet, 
stänger poolen, tömmer blomkrukorna som står ute. Plockar in frukt 


5.     Vad tar du med dig från sommaren?
Minnen om en konstig och annorlunda sommar. 
En sommar som vi mestadels tillbringade hemma.  

                         Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”


9 kommentarer:

  1. jo, lite höstpyssel, men det mesta fixar vi oktober.

    SvaraRadera
  2. Ja nu har det blivit lite höstkänsla så jacka behövs tidiga mornar, kvällar och vissa dagar när det är nordlig vind. Ljus är mysigt, går åt en hel del på senhösten och vintern. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Lite kyligt så, men jag skulle önska ett uterum eller en brasa, helt klart.

    SvaraRadera
  4. Hösten väntar jag gärna med ett tag till och skjuter upp det som har med den att göra. Njuter fortfarande av den sköna sensommaren och håller den kvar.
    Men sedan kommer nog de tankar du har.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag vet ju hur mycket du älskar sommar och värme och anade ett stort vemod när du svarade på vad du gör på hösten... Men, man uppskattar ju sommaren mer om man inte har den jämnt, eller hur? Tror inte du skulle vilja ha sommar hela året, eller? Fast vad vet jag, många vill det, njuta av svenska sommaren och sedan fly söderut när hösten nalkas...
    Nattikram från pörtet

    SvaraRadera
  6. Vilka fina bilder du har plockat fram för att illustrera dina svar Totalt lyckat!
    Du har många bestyr framför dig ser jag. Det blir ju så när man har villa, altan och pool. Själv är jag ju betydligt latare än vad du är. Allt kan stå kvar på balkongen. Men i år ska jag åtminstone tar in de nyinköpta lila dynorna;-)

    SvaraRadera
  7. Jag skjuter gärna på hösten lite. Har inget uterum så när det blir kallare får vi sitta inne. Men att tända ljus och i kakelugnen är förstås också mysigt. Vill bara inte att det redan ska vara dags. Ser fram mot fler varma dagar i september.

    SvaraRadera
  8. Hösten är snart här!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Väldigt fina bilder här, riktigt fint.
    Bra jobbat!!

    Själv ser jag fram emot alla värmeljus i lägenheten här, hösten är så mysig som man gör den.

    Ha det jättefint.

    SvaraRadera