Pages

12 augusti 2020

Fråga och svar hos Orsakulla dag 7 till 11 i augusti

6 frågor på raken ur bloggutmaningen hos Orsakullans frågeutmaning i augusti.


 7.    Augusti är en månad när många har kräftskiva. Blir det kräftskiva för dig?
Nej det tror jag inte, brukar sällan vara på eller ha själv. Äter inte kräftor, men kräftskivor kan vara trevliga och alla vet att jag inte äter så då blir de räkor istället. – men inga kräftskivor i dessa Covid19 tider.

 8.    Vad är det mest spontana du gjort?
Oj en svår fråga, sånt har ju hänt då och då men exempelvis en gång i ungdomen en torsdagskväll kände jag och en kompis att vi var lite trötta på de vanliga uteställena i stan och ville göra något annat, så vi gick till Televerket och tog en katalog över Göteborg slog upp sidorna med hotell, blundade och pekade på ett och så ringde vi och beställd rum. Det blev hotell Opalen, så gick vi till station och beställde tågbiljetter. Vilken helg vi fick. Den roligaste vi upplevt på länge. 


 9.    Hur var du som barn?
Snäll, äventyrlig, lättlurad och bortskämd. En gång lurade min moster mig när vi i bil var på väg hem från Stockholm att min navel hade sprickigt och jag såg de var något rött där, så jag satt jätte stilla hela vägen hem, när vi kom hem sa hon att lurat mig för jag skulle sitta still i bilen, de var en röd tråd. Elak moster hade jag och jag var bara 5 år o lättlurad. Fy på sig.
 10.    Är åldern någonsin ett hinder för att följa sina drömmar enligt dig?
Nej absolut inte. Åldern har bara betydelse om något är åldersbestämt.
Typ 15 år på bio.

 11.    Fågel, fisk eller andra djur i “bur”. Hur ser du på sådant?
Nej djur ska inte vara i bur!  Men det finns undantag exempelvis att ha en fågel hemma som sällskapsdjur är svårt om den ska flyga fritt. Lika så är det inte kul att bada med fiskar i badkaret. (min burfågel är av trä) 

 11.   Har du börjar fundera kring julen 2020 ännu?
Ja så långt att det är ”vår jul i år” vad jag menar med det är att alla barn, svärdöttrar, barnbarn firar julafton här hos oss.


12 kommentarer:

  1. Vilket härligt och spontant infall ni fick för er och jag kan tänka mig att det är ett härligt minne.
    I år ska julen firas hos oss men längre än så har vi inte kommit i planeringen.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
  2. Det blev en minnesvärd resa!
    Kräftskiva blir det i oktober, men inte hos oss. Inte vårt år. Vi har redan ätit kräftor en gång. Det är så gott.
    Julen ska väl firas hos Sonen om inget oförutsett inträffar. Vi får se. Långt dit!

    SvaraRadera
  3. Härligt att läsa dina svar! Kul infall med Göteborgsresan! :)
    Inga kräftor här ... tyvärr.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag har en knapplåda kvar!
    Ha en bra fortsättning på dagen!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Nej ingen kräftskiva för mig har dåliga erfarenheter av den när jag för första gången skulle äta en kräfta med skal och allt bet ur en tand så det blev en dyr kräftskiva 🤣
    När syrran och jag klädde ut oss i mammas hattar och kappor gick ner på stan för att lyssna på musik .. gissa om det vart succse !
    Blyg och snäll fann mig i allt
    Absolut inte ålder är bara en siffra
    Gillar inte fåglar däremot hundar ock katter
    Nej det blir när julen närmar sig
    Kram 🌻
    bians.bloggo.nu

    SvaraRadera
  6. Kräftor är ju bara så gott, läste hos BP om det också, får nog ta och se om jag kan få tag i några snart.
    Gott.

    Ha det bäst.

    SvaraRadera
  7. Oh så roligt infall att sitta o blunda o peka på kartan. Det hade jag aldrig kommit på! Däremot var jag en hejare på att lifta som ung, det var så vi åkte mellan alla logdanser på somrarna. Huva, hoppas mamma aldrig fick reda på det. Och lättlurad var du, det tror jag de flesta barn är, naiva. Inget fel på det, kramen!

    SvaraRadera
  8. Roligt att läsa dina svar:-) Den med spruckna naveln tar poängen;-) Förresten resan till Göteborg också! Så du äter heller inte kräftor. Jättekonstigt, då det är så många som inte gillar kräftor. Själv älskar jag dom... liksom surströmming;-)
    Vilda djur i bur borde vara förbjudet! Men kanariefåglar, undulater och papegojor tycker jag är okej i burar,

    SvaraRadera
  9. Vilket härligt spontant infall :-) Det mest spontana jag har gjort är nog när vi köpte lägenheten i Spanien 2002 när vi egentligen bara skulle hälsa på ett par vänner och sen campa i södra Spanien. Ett spontaninfall som jag absolut inte ångrar :-)

    Haha! Jag tycker din "elaka" moster var himla smart :-D

    SvaraRadera
  10. Att få och att ge leende ger energi!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Jättekul att läsa dina svar här. Och särskilt roligt med er spontana resa till Göteborg.
    Kram och trevlig helg.

    SvaraRadera
  12. Så roligt det där med hur ni beställde ett hotellrum! Vilken upplevelse det måste varit, något du kommer ihåg för livet :D.

    SvaraRadera